text1

شنبه, 15 ارديبهشت 1403-

اخبار مهم حقوقی و قضائی

WhatsApp Image 2020-04-20 at 22.58.57دیده بان هشتم : شناسایی و تدوین بانک اطلاعاتی از ۱۶ هزار و ۳۰۰ سمن در سراسر کشور
مدیر کل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه‌قضاییه از شناسایی و تدوین بانک اطلاعاتی جامعی از ۱۶ هزار و ۳۰۰ سمن در سراسر کشور خبر داد.

احمد هنری‌شعبانی، گفت: پیرو دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه‌قضاییه و باهدف تعامل و بهره‌گیری بیشتر از فعالیت نهاد‌های مردمی؛ بانک اطلاعاتی جامعی از ۱۶ هزار و ۳۰۰ سمن در سراسر کشور شناسایی و تدوین شد. هنری افزود: از اسفند سال ۱۳۹۸ تاکنون این اطلاعات گردآوری و ثبت‌شده‌اند و بروزرسانی آن‌ها همزمان با تهیه و تکمیل مشخصات، نوع فعالیت، میزان مشارکت و... به صورت روزانه انجام می‌شود.
 وی ادامه داد: سمن‌های شناسایی‌شده در حوزه‌های خیریه، نیکوکاری، پیشگیری و درمان اعتیاد، فرهنگی ورزشی، اجتماعی، و هنری، محیط‌زیست، کودکان و زنان (حمایت از کودکان و زنان آسیب‌دیده)، علمی و پژوهشی، بهداشتی، حمایت از بیماری‌های خاص و... طبقه‌بندی‌شده‌اند.
هنری افزود: اطلاعات نهاد‌ها شامل نام نهاد، نام مؤسس یا مدیرعامل، موضوع فعالیت، آدرس و شماره تلفن است و دسته‌بندی به تفکیک استانی انجام‌شده است. تاکنون به منظور مشارکت و بهره مندی از فعالیت‌های سمن‌ها با قوه‌قضاییه، چهار کارگروه حمایت از بزه دیدگان، سلامت، مبارزه با مفاسد اقتصادی و امور خیریه و نیکوکاری تشکیل‌شده است.

راه‌های مختلف برای کاهش ازدحام دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: برای کمتر کردن ازدحام دفاتر خدمات الکترونیک قضایی راه‌های مختلفی پیش‌بینی‌شده است.

حسن روحانی نیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به صحبت رئیس دستگاه قضا درباره دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار کرد: اخیراً رییس قوه قضاييه تذكراتی درباره ازدحام در دفاتر مطرح كرده‌ كه رفع مشكلات بیان‌شده از سوی ایشان فوراً در دستوركار قرارگرفته است.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بابیان اینکه ازدحام در تمام شهرهای کشور وجود ندارد، گفت: دفاتر خدمات الکترونیک در برخی از شهرها آنقدر خلوت هستند که ما نگران ورشکسته شدن آن‌ها هستیم اما در تهران و برخی کلان‌شهرها این ازدحام زیاد شده و مجموعه‌ای از اقدامات در قالب بسته پیشنهادی برای کمتر کردن این ازدحام در نظر گرفته‌شده است. وی درباره موارد مختلف این بسته پیشنهادی گفت: یکی از اقدامات این است که کانترهای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دو برابر افزایش پیدا کنند تا بتوانند بیش از پیش پاسخگوی مردم باشند.
روحانی نیا افزود: نکته دومی که می‌توان آن را مد نظر قرار داد این است که تعداد دفاتر خدمات الکترونیک در شهری مانند تهران بیشتر شود و همچنین موضوع دیگری که آن را در بسته پیشنهادی خود قرار داده‌ایم این است که برخی دفاتر به صورت اختیاری مدت زمان بیشتری را به ارائه خدمت بپردازند.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با اشاره به افزایش مدت زمان ارائه خدمات بیان کرد: در حال حاضر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۵ به ارائه خدمت می‌پردازند اما پیشنهاد کرده‌ایم تا برخی از دفاتر تهران به صورت اختیاری از ۷ صبح تا ساعت ۲۱ به صورت یکسره به مردمی که می‌خواهند بعدازظهرها مراجعه داشته باشند خدمت ارائه کنند. وی درباره دیگر موضوع پیشنهادی این بسته گفت: سامانه سخا یا همان سامانه خدمات الکترونیک قضایی بستری است که دفاتر روی آن کار می‌کنند و سرعت آن باید بهینه‌سازی شود علاوه بر آن یکی دیگر از مواردی که می‌تواند این مشکل را برطرف کند افزایش سرعت اینترنت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.
روحانی نیا تصریح کرد: در حال حاضر رییس مرکز آمار و فناوری قوه‌قضاییه موضوع را در دستور کار قرار داده است تا مشکل ازدحام دفاتر کلان‌شهرها و پایتخت کاهش یابد.

نظر دیوان عدالت در رابطه با حذف شاهین‌دژ از مناطق عملیاتی دفاع مقدس
ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخصوص مناطق عملیاتی دفاع مقدس موضوع ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه اقدام به شکایت کرده بود که این موضوع در دیوان عدالت بررسی شد. ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص مناطق عملیاتی دفاع مقدس موضوع ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه اقدام به صدور نامه مورد شکایت کرده است که شاکی به حذف شهر شاهین‌دژ از مناطق مشمول ماده مذکور در این نامه اعتراض داشته و تقاضای ابطال آن را داشت. در نهایت پرونده در هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری مطرح و مورد رسیدگی قرارگرفت و به اتفاق آرا مقرره مورد شکایت قابل ابطال تشخیص داده نشد، بنابراین به استناد بند «ب» ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در مورد آن به شرح زیر رای صادر می‌شود.

با توجه به اینکه به موجب ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه مصوب ۱۳۹۵ مقررشده به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های استان‌های مناطق عملیاتی دفاع مقدس؛ الف- ستاد کل نیروهای مسلح موظف است محدوده مناطق عملیاتی دفاع مقدس را تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه به سازمان اعلام کند و ستاد کل نیروهای مسلح به موجب نامه مورد شکایت و سایر بخشنامه‌های صادره نسبت به اجرای تکلیف مقرر در بند الف ماده ۱۱۲ قانون مذکور و رفع ابهامات و پاسخگویی به استعلامات اقدام کرده است، بنابراین مقرره مورد شکایت خارج از حدود اختیار و مغایر قانون نبوده و رای به رد شکایت صادر می‌شود. این رای مستند به بند «ب» ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری و تبصره ۲ آن صادرشده است.

جریمه ۳.۹ میلیارد ریالی قاچاقچی لوازم و ملزومات پزشکی
سرپرست اداره کل تعزیرات حکومتی استان البرز از محکومیت ۳ میلیارد و ۹۰۴ میلیون ریالی قاچاقچی لوازم و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی خبر داد.

حجت‎الله هراتی در این رابطه اظهار کرد: مأمورین پلیس آگاهی شهرستان فردیس از یک واحد آپارتمان انواع کالای پزشکی و آزمایشگاهی را به ظن قاچاق کشف کردند. وی افزود: این گزارش به شعبه اول بدوی تعزیرات حکومتی فردیس ارجاع و پس از رسیدگی و احراز تخلف، حکم به ضبط کالای مکشوفه به نفع دولت و پرداخت مبلغ ۳ میلیارد و ۹۰۴ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت صادر شد.

بازداشت شکارچی غیرمجاز با گوشت پنج راس حیوان
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کلات از بازداشت یک شکارچی غیرمجاز با گوشت شکار مربوط به پنج راس حیوان خبر داد.

محسن علیزاده از بازداشت یک شکارچی غیرمجاز با گوشت شکار مربوط به پنج راس حیوان خبر داد و عنوان کرد: نیرو‌های گروهان مرزی در حالی که مشغول گشت‎زنی در مناطق مرزی بودند، با چند نفر شکارچی مواجه شدند که دو نفر از آنها متواری شده و یک نفر از آنان دستگیر شد.
وی خاطرنشان کرد: طی بازرسی‌های انجام‎شده از فرد دستگیرشده، مقدار زیادی گوشت شکار که مربوط به سه راس قوچ وحشی، یک راس بره و یک راس میش وحشی بود، از وی کشف شد.
دادستان عمومی و انقلاب کلات اظهار کرد: در حال حاضر تحقیقات در خصوص ابعاد این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان در حال انجام بوده و اقدامات لازم جهت دستگیری سایر متهمان نیز جریان در جریان است. علیزاده با تاکید بر قاطعیت دستگاه قضایی در برخورد با شکارچیان غیرمجاز گفت: مدعی‎العموم در جهت حفظ محیط زیست با اشخاصی که به طور غیرمجاز اقدام به شکار حیوانات می‌کنند، با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

تلاش برای تامین برق حوزه‌های قضایی با انرژی خورشیدی 
معاون معاون مالی، رفاهی و پشتیبانی دادگستری استان گلستان از تلاش برای تامین ۲۰ درصد برق حوزه‌های قضایی این استان با استفاده از انرژی خورشیدی خبر داد. حسن ثناگو از تلاش برای تامین ۲۰ درصد برق حوزه‌های قضایی استان گلستان با استفاده از انرژی خورشیدی خبر داد و گفت: تاکنون برق خورشیدی در 6 حوزه قضایی این استان وارد مدار شده است و بخشی از برق مورد نیاز این ساختمان‏ها را تامین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ما تامین ۲۰ درصد برق مورد نیاز دادگستری‌های سراسر استان گلستان با استفاده از انرژی خورشید است و همکاران ما در حال بررسی امکان نصب صفحه‌های خورشیدی در حوزه‌های قضایی که آفتاب خوبی در طول سال دارند، هستند.
ثناگو گفت: استفاده از انرژی‌های پاک در استان‌هایی مانند گلستان برای حفظ منابع طبیعی یک ضرورت است و ما به عنوان دستگاهی که باید حامی محیط زیست باشیم نخستین گام‌ها را برداشته‎ایم.
وی اظهار کرد: سال گذشته، استفاده از انرژی خورشید برای تامین برق حوزه‌هایی قضایی، استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و صرفه‎جویی در مصرف؛ هزینه‎های برق حوزه‌های قضایی استان گلستان را از ۶۰ میلیون تومان در ماه به ۴۰ میلیون تومان کاهش داد.

بازداشت شهردار رودان به اتهام فساد مالی
رییس‎کل دادگستری استان هرمزگان از بازداشت شهردار رودان به اتهام فساد مالی خبر داد.
علی صالحی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در ادامه روند برخورد قاطع دستگاه قضایی استان هرمزگان با مفاسد اقتصادی و طبق گزارش‌های واصله و رصد اطلاعاتی انجام‎شده توسط پاسداران گمنام امام زمان(عج)، شهردار رودان به اتهام فساد مالی بازداشت شد. وی با بیان اینکه سیاست دستگاه قضایی، قاطعیت در برخورد با متخلفان و صیانت از حقوق عامه مردم است، تأکید کرد: برخورد با جرایم و مفاسد اقتصادی، بدون مماشات و ملاحظه صورت می‏گیرد و تحقیقات تکمیلی در خصوص این پرونده تا روشن شدن همه جوانب ادامه خواهد داشت.

برخورد بدون اغماض دستگاه قضا با هرگونه کم‌کاری 
رییس‎کل دادگستری استان کرمان گفت: بر مبنای اولویت‎های قوه‎قضاییه، با هرگونه کم‎کاری به صورت قاطع و بدون اغماض برخورد خواهد شد. یدالله موحد در نشست شورای قضایی استان کرمان با بیان اینکه تمامی اجزای سیستم قضایی باید دستورات، اوامر، سیاست‎ها و راهبردهای قوه‎قضاییه را اجرا کنند، عنوان کرد: نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران باید متحد، همراه، همگرا و همسو باشد.وی افزود: احترام به سلسله مراتب و تبعیت از دستورات مافوق در تمامی نظام‎های اداری به‎ویژه در دستگاه قضایی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.رییس‎کل دادگستری استان کرمان بر حرکت یکپارچه و منسجم در دستگاه قضایی تاکید کرد و افزود: کارسنجی یکی از خلأهای حوزه‎های قضایی است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا بر اساس این اقدام، توزیع عادلانه کار در بین همکاران انجام شود. موحد با یادآوری شعار سال و تاکید برای تحقق جهش تولید با فراهم ساختن زمینه‎های این اقدام خاطرنشان کرد: بر مبنای اولویت‎های قوه‎قضاییه، با هرگونه کم‎کاری به صورت قاطع و بدون اغماض برخورد خواهد شد.

کشف بیش از ۲ تن روغن احتکارشده در کنگان
دادستان عمومی و انقلاب کنگان از کشف بیش از ۲ تن روغن احتکارشده در این شهرستان خبر داد. اکبر احمدی اظهار کرد: با توجه به ماده ۶۰ قانون نظام صنفی کشور، احتکارکنندگان علاوه بر الزام به عرضه و فروش کل کالا‌های احتکارشده، به جریمه نقدی و تعطیلی محل کسب نیز محکوم می‌شوند. وی تصریح کرد: با توجه به نارضایتی به‎وجودآمده در میان شهروندان به دلیل احتکار برخی اقلام در سطح شهر، به اصنافی که اقدام به احتکار کالا‌های ضروری مردم می‌کنند، تذکر داده می‌شود تا سریعا نسبت به توزیع کالا‌های مورد نیاز مردم اقدام کنند و در صورت کشف کالا‌های احتکارشده، برخورد قانونی و قاطع صورت می‌گیرد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کنگان افزود: در همین راستا دستور بازرسی در یک انبار احتکار روغن خوراکی صادر و میزان دو تن و 306 کیلوگرم انواع روغن کشف و پرونده قضایی، جهت رسیدگی تشکیل شد.

حمایت

 

منتشر شده در دوشنبه, 19 آبان 1399 09:40

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش