سه شنبه, 17 مهر 1403-
خودرو در ایستگاه بازرسی
- توضیحات
دیده بان هشتم : هفته گذشته در جلسه شورای عالی قوه قضاییه بود که رییس سازمان بازرسی کل کشور به موضوع افزایش قیمت خودرو و التهابات ناشی از آن در جامعه اشاره کرد و گفت که در این خصوص با معاون اول رییسجمهور مکاتبه کرده و سازمان بازرسی منتظر دریافت توضیحات مقامات ذیربط در این زمینه است.
بر همین اساس با تاکیدات رییس قوهقضاییه مبنیبر پیگیری این موضوع توسط سازمان بازرسی کل کشور که در راستای احیای حقوقعامه به شمار میرود؛ حجتالاسلاموالمسلمین حسن درویشیان در جمع خبرنگاران بر اصلاح شیوه ثبتنام و نحوه عرضه خودرو و برچیدن بستر دلالی تاکید کرد.
وی در رابطه با اقدامات سازمان بازرسی در بحث برخورد با برخی تخلفات صنعت خودرو، اظهار کرد: همواره نظارت بر موضوع خودرو را بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی برنامههای نظارتی مدنظر داریم. وی افزود: در رابطه با قیمتگذاری خودرو و عرضه آن به مردم و نحوه توزیع و واگذاری خودرو، از چند وقت پیش مکاتباتی با معاون اول رییسجمهور و وزارت صمت و اعضای ستاد تنظیم بازار داشتیم.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، رییس سازمان بازرسی کل کشور به جایگاه قانونی شورای رقابت اشاره و تصریح کرد: طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴، باید شورای رقابت فرمول تعیین قیمت خودروهای انحصاری را که تشخیص انحصاری بودن هم به عهده آنهاست، مشخص کند. تشخیص آنها این است که خودروهای تولیدی سایپا و ایرانخودرو انحصاری است، بنابراین تعیین قیمت و فرمول قیمت به عهده شورای رقابت است.
درویشیان افزود: متاسفانه مدتی است که شورای رقابت را از گردونه انجام تکلیف قانونی خود کنار گذاشتهاند، اما اخیراً با تاکید معاون اول رییسجمهور و مکاتباتی که با وی داشتیم و همچنین جلسهای که اخیرا در وزارت صمت با حضور وزیر، معاونان و دستگاههای نظارتی ازجمله سازمان بازرسی تشکیل شد از رییس شورای رقابت هم دعوت شد. وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد ظرف چند روز آینده شورای رقابت فرمول خود را بر اساس دستورالعملی که طبق قانون دارند ارائه کند تا بر اساس آن قیمت خودرو برای امسال تعیین شود.
رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: یکی از اختلافهای بین شورای رقابت با سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان این است که آنها و خودروسازها میخواهند قیمت تعیینی را بر اساس همه هزینههای مرتبط با تولید خودرو و غیرمرتبط با آن تعیین کنند، ولی شورای رقابت معتقد است طبق قوانین باید هزینههای تمامشده مرتبط با تولید خودرو بهاضافه درصد و میزان تورمی که هرسال بانک مرکزی اعلام میکند قیمت خودرو را تعیین کند.
درویشیان تصریح کرد: وزیر صمت روزچهارشنبه در جلسه دستور اکید داد حتماً شورای رقابت وظیفه خود را انجام دهد و ظرف چند روز آینده فرمول خود را ارائه کند تا بر اساس آن تصمیمگیری شود. وی با اشاره به التهاباتی که در بازار در رابطه با خودرو رخداده است، گفت: متاسفانه التهاباتی اخیراً تشدید شده درحالیکه هیچ اتفاقی نیفتاده و خودرویی که قیمت آن ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بوده بهیکباره ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومان شده است، این اتفاق، اتفاق درستی نیست.
رییس سازمان بازرسی کل کشور یک بخش از این التهابات را ناشی از نحوه عرضه خودرو دانست و افزود: اگر خودرو به میزانی که بازار این التهاب را پیدا نکند، عرضه میشد قیمتها اینگونه نجومی بالا نمیرفت. وی تصریح کرد: از سوی دیگر این شرکتها مثل سابق بهجز دو مورد، عرضه بهصورت پیشفروش هم نداشتهاند.
درویشیان با اشاره به گلایهها و شکایات مردم به قوه قضاییه و سازمان بازرسی از نحوه ثبتنام خودرو در سایت ایرانخودرو و سایپا افزود: مردم گلایه میکنند که در سایت ایرانخودرو و سایپا اگر قویترین پهنای باند را هم کسی در اختیار داشته باشد و ماهرترین فرد هم پشت سیستم نشسته باشد گاهی ظرف چند دقیقه اعلام میشود که ظرفیت پر شد و امکان ثبتنام نیست.
رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: حتماً این بحث را با کمک مسئولین ذیربط دنبال میکنیم که شیوه ثبتنام و نحوه عرضه خودرو اصلاح و از سوی دیگر بستر دلالی جمع شود. وی ادامه داد: اینکه یک نفر تعداد زیادی خودرو را در اختیار بگیرد و احتکار کند تا قیمت افزایش پیدا کند و به سودهای نجومی برسد مناسب نیست و باید اصلاح شود و وزیر صمت دستور اکیدی داد که این موضوع پیگیر شود و با کسانی که موجب التهاب بازار و افزایش قیمتهای غیرواقعی میشوند، برخورد شود.
این مسئول عالی قضایی پیشبینی کرد بزودی شورای رقابت فرمول خود را ارائه کند و بهزودی قیمت مشخص شود. درویشیان بابیان اینکه ستاد تنظیم بازار هفته گذشته برای اصلاح قیمت خودرو در کارخانه شرایطی را گذاشته است، گفت: تضمین داخلی سازی، کاهش ارزبری، افزایش تولید و افزایش کیفیت خودرو ازجمله مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت و خودروسازان باید آن را رعایت کنند.
رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: تاکید سیاستهای کلی نظام بر استفاده از ظرفیت داخل است، لذا کاهش ارزبری تجهیزاتی که برای تولید خودرو لازم است، افزایش تولید و عرضه مناسب محصولات ایرانخودرو و سایپا در تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو و مناسب کردن قیمت کمک میکند، از طرفی افزایش کیفیت خودرو نیز یکی از مواردی است که اخیرا مورد تاکید مقام معظم رهبری بود. وی تصریح کرد: به اعتقاد ما اگر بخواهد قیمتی اصلاح شود باید این اتفاقات بیفتد و شاخصهای ارزیابی و پایش این عوامل پیشبینی، کنترل و رصد شود.
درویشیان تصریح کرد: نحوه عرضه خودرو را سازمان بازرسی کل کشور پیگیری خواهد کرد چراکه به شکلی که تابهحال عرضه میشده، آن اختلاف قیمت کارخانه و بازار را خصوصاً در یک سال اخیر خیلی کاهش نداده است لذا برخی ضوابط باید اصلاح شود. رییس سازمان بازرسی کل کشور، گفت: سایر شیوهها و روشها که دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کند باید
اصلاح شود.
وی در رابطه با اقدامات سازمان بازرسی در بحث برخورد با برخی تخلفات صنعت خودرو، اظهار کرد: همواره نظارت بر موضوع خودرو را بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی برنامههای نظارتی مدنظر داریم. وی افزود: در رابطه با قیمتگذاری خودرو و عرضه آن به مردم و نحوه توزیع و واگذاری خودرو، از چند وقت پیش مکاتباتی با معاون اول رییسجمهور و وزارت صمت و اعضای ستاد تنظیم بازار داشتیم.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، رییس سازمان بازرسی کل کشور به جایگاه قانونی شورای رقابت اشاره و تصریح کرد: طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴، باید شورای رقابت فرمول تعیین قیمت خودروهای انحصاری را که تشخیص انحصاری بودن هم به عهده آنهاست، مشخص کند. تشخیص آنها این است که خودروهای تولیدی سایپا و ایرانخودرو انحصاری است، بنابراین تعیین قیمت و فرمول قیمت به عهده شورای رقابت است.
درویشیان افزود: متاسفانه مدتی است که شورای رقابت را از گردونه انجام تکلیف قانونی خود کنار گذاشتهاند، اما اخیراً با تاکید معاون اول رییسجمهور و مکاتباتی که با وی داشتیم و همچنین جلسهای که اخیرا در وزارت صمت با حضور وزیر، معاونان و دستگاههای نظارتی ازجمله سازمان بازرسی تشکیل شد از رییس شورای رقابت هم دعوت شد. وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد ظرف چند روز آینده شورای رقابت فرمول خود را بر اساس دستورالعملی که طبق قانون دارند ارائه کند تا بر اساس آن قیمت خودرو برای امسال تعیین شود.
رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: یکی از اختلافهای بین شورای رقابت با سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان این است که آنها و خودروسازها میخواهند قیمت تعیینی را بر اساس همه هزینههای مرتبط با تولید خودرو و غیرمرتبط با آن تعیین کنند، ولی شورای رقابت معتقد است طبق قوانین باید هزینههای تمامشده مرتبط با تولید خودرو بهاضافه درصد و میزان تورمی که هرسال بانک مرکزی اعلام میکند قیمت خودرو را تعیین کند.
درویشیان تصریح کرد: وزیر صمت روزچهارشنبه در جلسه دستور اکید داد حتماً شورای رقابت وظیفه خود را انجام دهد و ظرف چند روز آینده فرمول خود را ارائه کند تا بر اساس آن تصمیمگیری شود. وی با اشاره به التهاباتی که در بازار در رابطه با خودرو رخداده است، گفت: متاسفانه التهاباتی اخیراً تشدید شده درحالیکه هیچ اتفاقی نیفتاده و خودرویی که قیمت آن ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بوده بهیکباره ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومان شده است، این اتفاق، اتفاق درستی نیست.
رییس سازمان بازرسی کل کشور یک بخش از این التهابات را ناشی از نحوه عرضه خودرو دانست و افزود: اگر خودرو به میزانی که بازار این التهاب را پیدا نکند، عرضه میشد قیمتها اینگونه نجومی بالا نمیرفت. وی تصریح کرد: از سوی دیگر این شرکتها مثل سابق بهجز دو مورد، عرضه بهصورت پیشفروش هم نداشتهاند.
درویشیان با اشاره به گلایهها و شکایات مردم به قوه قضاییه و سازمان بازرسی از نحوه ثبتنام خودرو در سایت ایرانخودرو و سایپا افزود: مردم گلایه میکنند که در سایت ایرانخودرو و سایپا اگر قویترین پهنای باند را هم کسی در اختیار داشته باشد و ماهرترین فرد هم پشت سیستم نشسته باشد گاهی ظرف چند دقیقه اعلام میشود که ظرفیت پر شد و امکان ثبتنام نیست.
رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: حتماً این بحث را با کمک مسئولین ذیربط دنبال میکنیم که شیوه ثبتنام و نحوه عرضه خودرو اصلاح و از سوی دیگر بستر دلالی جمع شود. وی ادامه داد: اینکه یک نفر تعداد زیادی خودرو را در اختیار بگیرد و احتکار کند تا قیمت افزایش پیدا کند و به سودهای نجومی برسد مناسب نیست و باید اصلاح شود و وزیر صمت دستور اکیدی داد که این موضوع پیگیر شود و با کسانی که موجب التهاب بازار و افزایش قیمتهای غیرواقعی میشوند، برخورد شود.
این مسئول عالی قضایی پیشبینی کرد بزودی شورای رقابت فرمول خود را ارائه کند و بهزودی قیمت مشخص شود. درویشیان بابیان اینکه ستاد تنظیم بازار هفته گذشته برای اصلاح قیمت خودرو در کارخانه شرایطی را گذاشته است، گفت: تضمین داخلی سازی، کاهش ارزبری، افزایش تولید و افزایش کیفیت خودرو ازجمله مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت و خودروسازان باید آن را رعایت کنند.
رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: تاکید سیاستهای کلی نظام بر استفاده از ظرفیت داخل است، لذا کاهش ارزبری تجهیزاتی که برای تولید خودرو لازم است، افزایش تولید و عرضه مناسب محصولات ایرانخودرو و سایپا در تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو و مناسب کردن قیمت کمک میکند، از طرفی افزایش کیفیت خودرو نیز یکی از مواردی است که اخیرا مورد تاکید مقام معظم رهبری بود. وی تصریح کرد: به اعتقاد ما اگر بخواهد قیمتی اصلاح شود باید این اتفاقات بیفتد و شاخصهای ارزیابی و پایش این عوامل پیشبینی، کنترل و رصد شود.
درویشیان تصریح کرد: نحوه عرضه خودرو را سازمان بازرسی کل کشور پیگیری خواهد کرد چراکه به شکلی که تابهحال عرضه میشده، آن اختلاف قیمت کارخانه و بازار را خصوصاً در یک سال اخیر خیلی کاهش نداده است لذا برخی ضوابط باید اصلاح شود. رییس سازمان بازرسی کل کشور، گفت: سایر شیوهها و روشها که دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کند باید
اصلاح شود.
حمایت