text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

رهایی ۳۰۰ قاتل و محکوم به اعدام از طناب دار با اعلام رضایت شاکیان

دیده بان هشتم : حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای گفت: تا پایان بهمن امسال، ۳۰۰ نفر از اولیای‌دم، از اجرای حکم قصاص و اعدام گذشت کردند.

سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در همایش ملی صبر که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد اظهار کرد: مسئله صلح و سازش و رضایت چیزی نیست که در یک زمان، جامعه و قشر خاص مورد احترام باشد. صلح در همه زمان‌ها و جوامع بشری هم مورد نیاز و هم مورد ارزش است. در اسلام به مسئله صلح و سازش اهمیت فراوانی داده شده است. در قرآن مجید در سوره های مختلف، چند آیه به صلح اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: خطر جنگ و دعوا و نزاع برای فرد و جامعه و نسلی که در جنگ و نزاع قرار دارد و حتی نسل‌های آینده، بسیار است اما به همان میزان و شاید بالاتر، صلح از اهمیت برخوردار است زیرا زمینه شکوفایی و تعالی یک جامعه یا خانواده را فراهم می کند‌. بخشش و گذشت نیز از جمله مواردی است که فوق‌العاده مورد اهمیت و اهتمام اسلام است. همه دنیا از اهمیت صلح، بخشش و گذشت آگاه هستند و لااقل در زبان، اهمیت این موضوع را بیان می‌کنند.
صلح و بخشش گاهی اوقات یکطرفه و کاهی دوطرفه است. در پاره‌ای موارد به غیر از صلح یا راهی وجود ندارد یا ممکن است راه‌های دیگر پرهزینه باشد.

معاون اول قوه‌قضاییه گفت: تا پایان بهمن سال 95 با زحمت زیادی که شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور به ویژه زندان‌ها کشیدند، حدود 300 نفر از حق قصاص خود و اعدام و سلب حیات طرف مقابل گذشت کردند.

سخنگوی قوه‌قضاییه با بیان اینکه صلح آثاری بسیار والایی برای فرد مصلح و جامعه دارد گفت: امیدوارم همه تلاش کنیم که محسنات صلح و سازش و بخشش و رضایت برای مردم ملموس شود و در این راستا، رسانه‌ها و کسانی که برای مردم مرجع هستند وظیفه مهمی دارند و قطعا کشور از این قضیه هم نفع می‌برد. گذشت و صلح گاهی اوقات به لحاظ مسائل فردی است اما گاهی هم حق فردی مطرح نیست. آیا فردی که مسئول انتظام، قضا و اموال عمومی جامعه است می‌تواند از بیت‌المال ببخشد؟ قطعا حق ندارد.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: اگر کسی قاضی است، وظیفه دارد افرادی را بر اساس موازین مجازات کند. آیا قاضی می‌تواند بدون موازین، فرد مجرم را ببخشد. بخشش قبل یا بعد از محکومیت است و هرکسی نمی‌تواند حق جامعه را ببخشد. آیا نیروی انتظامی وقتی دزدی را دستگیر می‌کند، می تواند بدون رضایت شاکی و اجازه دستگاه قضایی ببخشد و رها کند و بگوید کار انسانی کرده است؟

وی درباره تأثیر گذشت و رضایت در کاهش پرونده‌های قضایی نیز گفت: حقیقتا اگر صلح و سازش بین مردم رواج بیشتری یابد و پرونده قضایی تشکیل نشود، آثار بسیار مثبتی دارد و اگر هم پرونده تشکیل شد، مردم توجیه و در کلانتری یا حتی قبل از قطعیت و اجرای حکم، با هم آشتی کنند. البته در صلح و سازش، رضایت باید از روی میل و رغبت باشد.

در پایان سخنرانی اژه ای ضمن رونمایی از کتاب علمی صبر، تعدادی از افرادی که از حق قصاص خود گذشت کردند، مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

خبرگزاری تسنیم

منتشر شده در سه شنبه, 24 اسفند 1395 12:22

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش