text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

قوه‌قضاییه به تنهایی قادر به کاهش جمعیت کیفری نیست/قانونگذار به سمت حبس‌زدایی برود

دیده بان هشتم : رئیس سازمان زندان‌ها گفت: تلاش سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، بلکه باید نهادهای ذی‌ربط نیز همکاری کنند. نهادهای قانون‌گذاری باید به سمت قوانین حبس‌زدا بروند.
سایت حقوقی

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها با حضور در همایش زندان پاک، چالش ها و فرصت‌ها گفت: اجرای عدالت و تامین امنیت از ویژگی‌های زندان پاک و استاندارد است.

جهانگیر گفت: نگاه سطحی به مقوله جرم در جامعه منجر به رشد جرم و توسعه زمینه های بروز جرم می شود.پس برخورد با جرائم باید ریشه ای و با در نظر گرفتن لایه های زیرین علل وقوع جرم‌ باشد. نمی‌توان بدون در نظر گرفتن جوانب مختلف جرم ادعای برخورد مناسب با آن را داشت.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت: چون همه دستگاه‌ها در وقوع جرم نقش دارند باید برای مبارزه با آن نیز نقش خود را ایفا کنند.

وی گفت: تقویت حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به کاهش وقوع جرم منجر می‌شود که دستگاه‌های متولی باید نقش و سهم خود را ایفا کنند. مقوله زندان و زندانی شرایط پیچیده‌ای دارد که بدون توجه به آنها نمی‌توان‌ اقدام‌ شایسته‌ای در راستای بازگشت زندانی به زندگی شرافتمندانه انجام داد.

جهانگیر گفت: اجرای عدالت یکی از مؤلفه های زندان‌ کارآمد است. وقتی زندانی وارد زندان می‌شود عدالت حکم می‌کند که حقوق وی  به‌طور کامل مورد احترام و اجرا قرار گیرد.

وی گفت: تمام زندانیان باید از حقوق خود از جمله شرایط زندگی مناسب در زندان، آموزش، بهداشت و درمان بهره‌مند شوند. اولین چالش ما در ورود افراد به زندان‌ها مساله بیماری‌های جسمی و روحی اغلب زندانیان است. با توجه به چنین آماری ضروریست که دستگاه‌های متولی بهداشت و درمان همکاری لازم را انجام‌دهند.

جهانگیر به مساله بحران شخصیت زندانی اشاره کرد و گفت: وقتی زندانی نقش‌های اجتماعی خود را از دست می‌دهد دچار بحران‌های مختلف می‌شود که این‌مساله ضرورت توجه به شرایط روحی آنها را نشان می‌دهد.

مشاور رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت: اگر به‌دنبال اجرای عدالت واقعی در زندان ها هستیم‌ باید فضای مناسب آن را نیز فراهم کنیم.

وی یکی از شروط تأمین‌ عدالت در زندان‌ها را توجه به مسئله امنیت پایدار عنوان کرد و گفت: زندانی باید در زندان امنیت واقعی و نهادینه شده را احساس کند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور ادامه داد: تراکم جمعیت زندان‌ها از مشکلاتی است که برای خروج از آن باید، ورودی زندان‌ها را کاهش دهیم.

وی با اشاره به بخشنامه اخیر رئیس قوه قضائیه گفت: این بخشنامه شامل نکات برجسته‌ای است که اگر مورد توجه قضات محترم قرار گیرد اتفاقات خوبی در کاهش جمعیت زندان‌ها و کاهش ورودی به زندان ها رخ خواهد داد.

جهانگیر گفت: مجازات‌های جایگزین حبس یکی از راهکارهای عمده در راستای کاهش جمعیت است.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضائیه گفت: تلاش سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند بلکه باید نهادهای ذیربط نیز همکاری کنند. نهادهای قانون‌گذاری باید به سمت قوانین حبس زدا بروند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله خانواده‌های زندانیان نیز اشاره کرد و گفت: در کنار تمام برنامه‌هایی که برای اصلاح و تربیت زندانی انجام می‌شود باید به خانواده وی نیز توجه شود چرا که در غیر اینصورت برنامه‌های ما بی اثر خواهد بود.

این مقام ارشد قضایی گفت: باید فرهنگ صلح و سازش را در جامعه ترویج دهیم و این سنت قدیمی را به شایستگی احیا کنیم.

منبع : خبرگزاری تسنیم

منتشر شده در چهارشنبه, 05 آبان 1395 16:21

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش