text1

دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403-

استقرار ناظران قضایی در مراکز موضوع ماده ۱۶

سایت حقوقیدیده بان هشتم : مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی معاون اجتماعی قوه قضاییه گفت: ۳۰ ناظر قضایی در مراکز موضوع ماده ۱۶ به منظور نظارت بر تکالیف ۱۲ گانه مشخص شده در آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان مستقر شده اند.

 

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم؛ به نقل از واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، جزء «ث» بند ۳ ماده ۸۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، تبصره ۱ ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر، آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان ابلاغی رئیس قوه قضاییه و ماده ۶ دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها بر مراقبت بعد از خروج زندانیان تاکید دارند تا دوباره شاهد بازگشت آنان به زندان نباشیم.

به همین منظور برنامه‌ای در اداره کل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با عنوان «نظارت بر اجرای آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان» موضوع ماده ۱۶ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر شکل گرفته است.

علی محمد زنگانه، مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی قوه قضاییه در خصوص برنامه نظارت بر اجرای آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان اظهارکرد: این برنامه در راستای عملیاتی کردن آیین نامه موضوع تبصره یک ماده ۱۶ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر طراحی شده است.

وی ادامه داد: نبود حمایت‌های اجتماعی و مراقبت‌های بعد از خروج، مهمترین علت لغزش مجدد، عود بیماری و بازگشت مجدد معتادان بهبودیافته به چرخه اعتیاد به ویژه در معتادان کارتن خواب و متجاهر است.

زنگانه مطالبه گری دستگاه قضایی از نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول در قالب چک لیست‌های استاندارد را با اجرای این برنامه قابل تحقق دانست و گفت: توانمندسازی عوامل مرتبط برای اجرای مناسب آیین نامه، تقویت سیستم نظارت و هماهنگی سایر اقدامات موضوع ماده ۱۶ با اقدامات مراقبت بعد از خروج، از اهداف این برنامه است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، شناسایی ظرفیت دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات عمومی و اجتماعی بند «۶» ماده ۲ آیین نامه، پیگیری توافق نامه‌های موضوع تبصره ۲ ماده ۲ آیین نامه از ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها را از جمله دستاورد‌های برنامه نظارت بر اجرای آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان برشمرد.

وی افزود: همچنین چک لیست‌هایی از وظایف دستگاه‌های اجرایی در اجرای آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان موضوع تبصره ۱ ماده ۱۶ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر تهیه و گزارش نتایج عملیاتی شدن تعهدات و تکالیف دستگاه‌ها تدوین شده است که این گزارش به مراجع ذیربط ارسال و در کمیته ملی و شورای پیشگیری استان‌ها مطرح شد.

زنگانه گفت: به همین منظور ۳۷۰ دوره آموزشی ویژه سه هزار قاضی رسیدگی کننده به پرونده‌های مواد مخدر و اعتیاد و سایر عوامل اجرایی برگزار و ۴۲ تیم بازدید تخصصی تشکیل شده است و ۲۱۶ مورد بازدید میدانی از مراکز درمان اجباری موضوع ماده ۱۶ انجام داده ایم.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی قوه قضاییه با بیان اثربخشی اجرای برنامه نظارت بر اجرای آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان گفت: ۷۰ درصد آیین نامه مراقبت بعد از خروج معتادان اجرا و فرایند تعیین تکالیف توسط مقام قضایی اصلاح شده است.

وی با اشاره به پیگیری تکالیف بعد از خروج معتادان افزود: در صورت استقرار الگوی درمان دادگاه­مدار (court oriented therapy) و مدل بومی پرهیزمدار و اجرای دوره­های مهاجر برای کلیه معتادان بهبودیافته موضوع ماده ۱۶ در کنار این برنامه می­توانیم تا دو سال دیگر شاهد کاهش ۲۵ درصدی آمار معتادان موضوع ماده ۱۶ باشیم.

میزان

منتشر شده در شنبه, 28 ارديبهشت 1398 12:27

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش