text1

جمعه, 07 ارديبهشت 1403-

اعدام نمی‌تواند مجازات بازدارنده‌ای در حوزه مواد مخدر باشد

دیده بان هشتم : یک وکیل دادگستری گفت: واقعیت مساله این است که اعدام نمی تواند مجازات بازدارنده‌ای باشد و دست اندرکاران و مسئولان مبارزه با مواد مخدر و سایر جرایم خشن باید دنبال اتخاذ راهکارهای مناسب برای مبارزه با این جرایم باشند.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، حسین احمدی‌نیاز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جامعه ایران بشدت در معرض آسیب مواد مخدر قرار داشته و خانواده‌های بسیار زیادی را درگیر خود کرده بود که در این راستا اعدام های صورت گرفته در این زمینه ، آسیب های فراوانی در جامعه به همراه داشته است؛ به نحوی که به اعتقاد من آسیب های اجتماعی این امر بیشتر از اثربخشی آن بوده و به عبارت دیگر مفسده مجازات اعدام در حوزه مواد مخدر بیش از مصلحت آن بوده است.
وی افزود: این مجازات تاکنون نتوانسته بود موثر در کاهش توزیع، انتقال و نگهداری مواد مخدر باشد و متاسفانه اجرای حکم این مجازات بدون توجه به عواقب منفی آن در جامعه صورت می گرفت. واقعیت مساله این است که اعدام نمی تواند مجازات بازدارنده‌ای باشد و دست اندرکاران و مسئولان مبارزه با مواد مخدر و سایر جرایم خشن باید دنبال اتخاذ راهکارهای مناسب برای مبارزه با این جرایم باشند.
احمدی‌نیاز تصریح کرد: به گمان کارشناسان و متخصصین امر استفاده از توان نهادهای مدنی، بکارگیری روش های علمی، تقویت نهادهای مردمی و مدنی برای این امر، آگاه سازی شهروندان، افزایش نقش رسانه ها و بسیاری از اقدامات دیگر  از جمله اشتغال‌زایی، کاهش نرخ تورم و گرانی، تلاش برای افزایش امید به زندگی، شاد زیستن جامعه و .... در این راستا موثر در مبارزه با جرایم مواد مخدر خواهد بود.
وی ادامه داد: مجازات های خشن فی نفسه دال بر اثرگذاری در کاهش جرایم نخواهد بود، بلکه باید بر اساس واقعیت های جامعه و ناهنجاری ها و آسیب‌های اجتماعی موجود برنامه‌ریزی مناسبی برای برخورد با این جرایم در جامعه داشته باشیم.
این وکیل دادگستری ادامه داد: جامعه نهادی پویا و زنده است و هر رفتار شهروند بر اساس پارامترهای موثر در آن است. هر جرمی دلیل و علتی دارد، باید دنبال علل بروز و شکل‌گیری آنها باشیم نه اینکه با مجازات‌های خشن با آن برخورد کرد. مجازات های خشن صرفا شکل مساله را به‌صورت موقتی  پاک می کند و نمی تواند درمانگر قطعی باشد. هر مجازاتی باید با در نظر گرفتن ابعاد مختلف آن در نظر گرفته شود.
احمدی نیاز افزود:  واقعیت مساله این است که در سالیان اخیر مجازات اعدام مواد مخدر آسیب های زیادی به جامعه وارد کرد و با اصلاح قانون و حذف مجازات اعدام گامی موثر برای اصلاح و کاهش آسیب های اجتماعی خواهد بود.
ایسنا
منتشر شده در شنبه, 20 آذر 1395 09:11

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش