text1

چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403-

بهمن كشاورز : قانونی به‌نام زنان، به کام مردان

سایت حقوقیدیده بان هشتم : چندی پیش لایحه‌ای در دستور کار مجلس با عنوان بازنشستگی زنان با ٢٠‌سال سابقه کار قرار گرفت. این لایحه پس از گذراندن مراحل قانونی سرانجام طبق مصوبه كميسيون تلفيق لايحه برنامه ششم و براي تامين نظر شوراي نگهبان، برای بازنشستگی بانوان نیز شرایط سنی را به موارد قبلي اضافه کرد و بازنشستگی آنها با ۲۰‌سال سابقه و ۲۰روز حقوق با شرط ۵۰‌سال سن به تصویب رسید.
براساس قانون بازنشستگی پیش از موعد تأمین اجتماعی، بیمه‌شدگان مشمول قانون کار در صورت داشتن حداقل ۵۵‌سال تمام سن و سابقه پرداخت ۲۰‌‌سال یا بیشتر حق بیمه می‌توانند با اطلاع کتبی به کارفرما درخواست بازنشستگی خود را به سازمان تأمین اجتماعی حوزه محل کار خود تسلیم کنند تا طبق‌ مقررات این قانون، مستمری بازنشستگی آنان برقرار شود. با توجه به این نکته حال در این قانون، زنان تنها ٥‌سال زودتر می‌توانند درخواست بازنشستگی دهند.
طبق تبصره ۴ بند ٢ ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی نیز زنان بیمه‌شده شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار می‌توانند با داشتن ۲۰‌سال سابقه کار و ۴۲‌سال سن به شرط پرداخت حق بیمه در طول مدت اشتغال خود با ۲۰ روز حقوق بازنشسته شوند.
 اکنون استفاده از شرایط بازنشستگی برای زنان شاغل دستگاه‌های دولتی با سابقه ٢٠سال، کاملا اختیاری است و در صورتی که قانون بشود برای زنان شاغلی اجرا می‌شود که با مشکلات عدیده‌ای همچون بیماری یا پرستاری از بیمار در شرایط اضطراری به سر می‌برند و شرایط کار برای آنان دشوار است.
نمایندگان موافق این قانون اعلام کرده‌اند زنانی که با ٢٠‌سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند تنها حقوق ٢٠روز کاری را دریافت می‌کنند و این امر، مشکلی را برای صندوق‌های بیمه ایجاد نخواهد کرد.
همچنین این طرح موجب کاهش حضور اجتماعی زنان نمی‌شود، چراکه کارفرمایان قرار نیست حقوق بازنشستگی به کارکنان بدهند و این امر برعهده صندوق‌های بیمه است که در صورت مدیریت درست منابع مالی، آنان هم به هیچ مشکلی در این زمینه برنخواهند خورد.
 اما مخالفان اجرای طرح بازنشستگی زنان با ٢٠‌سال سابقه کار، این طرح را طرحی تبعیض‌آمیز برای زنان شاغل در دستگاه‌های دولتی می‌دانند و معتقدند که اجرای این طرح، تبعات زیادی به دنبال خواهد داشت. همچنین اجرای این طرح در گروه زنان، باعث تغییر توازن جنسیتی در بازار کار می‌شود که برگشت‌پذیر نیست.
جامعه‌شناسان مخالف نیز اعتقاد دارند اجرای طرح بازنشستگی زنان با ٢٠‌سال سابقه کار باعث می‌شود تا تعداد زیادی از زنان از بازار کار خارج شوند.
پیش از این شاید کمتر یا بیشتر مرخصی زایمان خانم‌ها را افزایش داده‌اند، این امر شاید برخی از خانم‌ها را شاد و راضی کند اما بنده همان زمان عرض کردم این امتیاز باعث خواهد شد که جامعه نسوان و خانم‌ها به‌طورکلی از نظر استخدامی در موقعیت منفی قرار گیرند و سازمان‌ها ترجیح دهند به جای خانم‌ها از آقایان استفاده کنند.
قانون بازنشستگی اخیر نیز به‌نظر من چنین تاثیری خواهد داشت، زیرا سازمان‌ها و ادارات ترجیح می‌دهند حداکثر استفاده را از کارمندان خود ببرند، به‌ویژه ‌که ٥٠سالگی سن پختگی افراد است و از آن به بعد است که می‌توانند از یک‌سو کار خود را به بهترین وجه و بدون نقص انجام دهند و از دیگر سو اطلاعات خود را به افراد تازه‌کار منتقل کنند.
از این‌رو به‌نظر می‌رسد بازنشستگی پیش از موعد خانم‌ها در ٥٠سالگی هرچند با حقوق 20 روز کاری در تحلیل نهایی به نفع جامعه زنان نیست، هر چند ممکن است هم‌اکنون افراد مشمول را راضی و شاد کند.
 نظام ما درنهایت نظام مبتنی‌بر سرمایه‌داری است و در چنین نظامی هدف، استفاده هرچه بیشتر از نیروی انسانی با هزینه کمتر است، بنابراین چه بخش خصوصی و چه دولتی ترجیح خواهند داد دیگر خانم‌ها را استخدام نکنند. این قانون تنها به نفع عده‌ای خواهد بود
در رابطه با کار حرفه‌ای زنان در هر جامعه مسائلی هست که مختص آنهاست. زنان اغلب اوقات ناگزیر هستند حجم وسیعی از مسئولیت‌های مربوط به خانه و شغلشان را با تردستی شگفت‌انگیزی انجام دهند. برای همین زنان شاغل بیش از مردان محتاج انعطاف‌پذیری هستند.
به علاوه خصوصیات روحی و روانی زنان، نگرش متفاوت آنان به مسائل و تفاوت شیوه مدیریت زنان با مردان باعث می‌شود تا در تمام حوزه‌ها شاهد تفاوت‌هایی در رابطه با کار زنان شاغل باشیم.
روزنامه شهروند
منتشر شده در دوشنبه, 23 اسفند 1395 09:03

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش