text1

جمعه, 07 ارديبهشت 1403-

غفلت و برداشت‌های خاص دولت در تصویب یک دستورالعمل مهم/ اصلاح مصوبه اخیر هیئت وزیران

دیده بان هشتم : مدیرکل مبارزه با قاچاق سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی نمی‌تواند قانون را مخدوش کند، گفت: دولت در صدد اصلاح مواد 1 و 2 دستورالعمل اجرایی تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
سایت حقوقی به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، سید عبدالمجید اجتهادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به مصوبه اخیر دولت در خصوص دستورالعمل اجرایی تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تدوین مواد 1 و 2 این دستورالعمل اجرایی غیر عمدی است. آنچه که در برخی مواد این دستورالعمل اجرایی آمده است به طور مثال عبارت «قصد خروج» به گمانم به علت برداشت خاصی از قانون است که ناشی از غفلت بوده است.
وی افزود: هم اکنون دولت متوجه شده که مواد 1 و 2 خلاف متن صریح قانون و همچنین مقصود قانون گذار است و درصدد اصلاح آن بر آمده است.
اجتهادی این تفسیر نادرست را اینگونه بیان کرد: بعضی از افعال و اعمال براساس تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب مهرماه 1394 تخلف انگاری شد اما تنظیم کنندگان این دستورالعمل اجرایی تصور کرده‌اند این افعال و اعمال مربوط به کالای قاچاق است. به همین دلیل دولت به گونه‌ای خاص قانون را تفسیر کرده است.
این مقام مسئول ادامه داد: کالاهای موضوع تبصره 4 ماده 18 اساسا کالای قاچاق نیست به عبارتی دیگر شخص متهم از موضوع تبصره 4 ماده 18 تخلف کرده است و برای قاچاق تفهیم اتهام نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه قانونگذار دراین تبصره از قانون مبارزه با قاچاق، ضمانت اجرایی قوی‌تری را برای برخورد با تخلف در نظر گرفته است. اظهار داشت: دولت چون تصور کرده موضوع تبصره 4 ماده 18 مربوط به کالای قاچاق است بنابراین در مواد 1 و 2 آن تصریح شده که باید قصد خروج احراز شود در صورتی که این ماده قانونی مربوط به کالای قاچاق نیست و نیازی به احراز قصد خروج ندارد.
اجتهادی دلیل تصویب دستورالعمل اجرایی تبصره 4 ماده 18 توسط مجلس شورای اسلامی را اینگونه بیان کرد: کالاهای یارانه‌ای در داخل کشور از جمله دارو؛ خارج از شبکه توزیع مورد خرید و فروش تجاری قرار می‌گرفت. به دلیل اینکه ضمانت اجرایی قوی در ماده 5 قانون تعزیرات حکومتی وجود نداشت و همچنین بعضی از افعال تخلف انگاری نشده بود، در نتیجه برخورد بازدارنده امکان پذیر نبود.
وی با بیان اینکه قانونگذار در سال 94  برای رفع نواقصی که مشکلات عدیده ای ایجاد کرده بود ضمانت اجرایی محکمی را تحت عنوان تبصره 4 ماده 18 تصویب کرد، گفت: مجلس شورای اسلامی تنها به کالای خروجی یا ورودی اکتفا نکرده و به این ترتیب خرید، فروش، حمل و نگهداری کلیه کالاهای موضوع قاچاق به قصد تجاری را مورد هدف خود قرار داده و برای آنان جریمه وضع کرده است. همچنین در این تبصره قانونی به هیچ عنوان بیان نشده که این تخلف، قاچاق محسوب می‌شود.
اجتهادی اضافه کرد: قانونگذار، تبصره 4 ماده18 را به جهت جلوگیری از سوء استفاده‌‌های احتمالی وضع کرده و اعمال و افعالی که مقدمه قاچاق‌اند را تخلف انگاری کرده و برای آنان مجازات در نظر گرفته به طوریکه ضمانت اجرایی آنان را از گذشته بیشتر کرده است.
مدیر کل مبارزه با قاچاق سازمان تعزیرات حکومتی در پایان گفت: روند مبارزه با قاچاق با چالش خاصی مواجه نیست و مبنا رسیدگی و برخورد با متخلفان متن قانون است. محتوای دستورالعمل تبصره 4 ماده 18 بخشی از نیازمان در اجرا  را رفع کرده است و امیدواریم مواد 1 و 2 این دستورالعمل اجرایی اصلاح شود تا از آن سوء استفاده نشود.
منتشر شده در یکشنبه, 08 اسفند 1395 13:48

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش