text1

پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403-

اثر حضور مشاوران در دادگاه‌های اطفال

دیده بان هشتم : یکی از تمهیدات قانونگذار برای اختصاص دادگاه‌های ویژه برای رسیدگی به جرایم کودکان و نوجوانان، توجه به ویژگی‌های شخصیتی این قشر و کمک به اصلاح رفتاری آنها، در همان سنین کودکی و نوجوانی است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، بر اساس قانون، دادگاه‌های جزایی ویژه با حضور مشاوران و مددکاران به جرایم کودکان و نوجوانان رسیدگی کرده و دادگاه نیز برای هریک از این کودکان بزهکار پرونده شخصیتی باید تشکیل دهد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد در تلاش برای بازاجتماعی کردن این افراد نقش بسزایی دارد.
 
  شرایط ویژه برای دادگاه اطفال
با توجه به اینکه کودکان بزهکار باید مورد اصلاح و تربیت قرار گیرند بر این اساس دادگاه اطفال نیز باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد که در قانون آیین دادرسی کیفری جدید نیز به آن توجه شده و در آن بر حضور مشاوران در این دادگاه تاکید شده است؛ بر این اساس رییس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه در قانون جدید برای ویژگی‌های خاص دادگاه اطفال‌، برای قضات نیز شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شده است، می‌گوید: طبق قانون، قاضی باید حداقل 5 سال سابقه قضایی داشته باشد و این دادگاه با حضور 2 مشاور، مشاورانی که در حوزه‌های مختلف تربیتی شامل روان‌شناسی‌، جامعه‌شناسی و جرم‌شناسی از میان فرهنگیان، شاغلان، بازنشستگان و افراد صاحب‌نظر در این حوزه که بتوانند موثر باشند، تشکیل جلسه می‌دهد‌.
غلامحسین اسماعیلی اظهار می‌کند: کسی که به سن بلوغ شرعی نرسیده باشد اعم از دختر و پسر مبری از مسئولیت کیفری است اما قانون بعد از بلوغ شرعی و تا 18 سال را متفاوت برشمرده است‌. مجموعه 3 گروه سنی 9 تا 12 سال ،12 تا 15 سال و 15 تا 18 سال را تقسیم کرده که دادرسی و اقدامات تامینی و تربیتی در نظر گرفته شده برای هر گروه سنی متفاوت است‌.

 قضات خاص برای دادگاه کودکان
وی تصریح می‌کند: افراد زیر 15 سال باید مستقیم‌ به دادگاه بیایند و دادگاه ‌ وظیفه دادسرا و ضابطان را انجام می‌دهد‌ این موضوع برای حمایت از کودک  است به همین جهت قضات دادگاه‌های اطفال جزء قضات برجسته و با سابقه طولانی هستند و آشنایی کامل به مباحث حقوقی در همه زمینه‌ها به ویژه اطفال دارند‌ و ما نیز در مقام انتخاب قضات‌، این موضوع را لحاظ کرده‌ایم‌.
اسماعیلی ضمن تبیین جایگاه خطیر مشاوران در دادگاه اطفال  بیان می‌کند: قانون‌گذار حساسیت خاصی به خرج داده است و بیان می‌کند که‌ اگر متهم دختر بود یکی از مشاوران نیز زن باشد و نظیر این مطلب در کمتر جایی در قانون مدنظر قرار گرفته است‌.

 دادگاه اطفال در کرمان با حضور مشاوران برگزار می شود
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان می‌گوید: دادگاه‌های اطفال این استان از این پس با حضور فعال یک مشاور و روانشناس با تجربه، متعهد و متخصص برگزار می‌شود.
محمدباقر اسلامی می‌‌افزاید: اجرای طرح حضور مشاوران و روانشناسان در دادگاه اطفال این استان، مراحل اولیه خود را می‌گذارند و احتمالا با مشکلاتی نیز مواجه خواهد بود که باید با تعامل و همکاری قضات و مشاوران و سایر دستگاه‌های مرتبط این مشکلات به حداقل ممکن برسد. وی تصریح می‌کند: در زمینه استفاده کردن و کمک گرفتن از مشاوران و روانشناسان با تجربه و متعهد، دادگستری استان کرمان در این زمینه نیازمند کمک متخصصان مجرب و متعهد است.
رییس کل دادگستری استان کرمان بیان می‌کند: حضور مشاوران در دادگاه اطفال و نوجوانان به قاضی کمک می‌کند تا مجازات مناسب‌تری را با توجه به روند رشدی و شرایط روان شناختی، فردی، خانوادگی و اجتماعی متهم اتخاذ کند. این مقام مسئول تصریح می‌کند: مشاوره نقش به‌سزایی در پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی به خصوص برای اطفال و نوجوانان بزهکار و خانواده آنها دارد.

 باز اجتماعی کردن کودکان بزهکار با کمک مشاوران
در این میان رییس کل دادگستری کرمانشاه معتقد است مشاوره برای بهره‌گیری از خرد جمعی است و این پیش‌بینی قانونی نشان از اهتمام قانونگذار به وجه عقلایی تقنین است‌ و انتظار می‌رود با توجه به تقدس فضای کار قضا و حساسیتی که روی انتخاب و گزینش مشاوران وجود داشته‌ است، این منتخبان سعی کنند چهارچوب‌های لازم در انجام وظایفشان را بشناسند و رعایت کنند.
محمدرضا عدالت‌خواه مشاوران را مشفق برای اطفال و نوجوانان می‌داند و بیان می‌کند: حساسیت سنی این گروه از مجرمان اقتضا می‌کند که مشاور  در راستای بازاجتماعی شدن آنان کمک کنند.
عالی ترین مقام قضایی استان بیان می‌کند: هر چند نظر مشاور در دادگاه نظر مشورتی است اما نبود مشاوره در دادگاه موجب کاهش اعتبار جلسه دادگاه می‌شود که این حاکی از اهمیت جایگاه آن است.
وی ضمن تشریح نظام دادرسی حاکم بر دادگاه‌های کشور و تفاوت‌های محاکم حقوقی ( مدنی ) و جزایی ( کیفری ) و برخی صلاحیت‌ها برای حضاری که اطلاعات حقوقی کافی نداشتند امکان حضور مشاوران را در هر دو دادگاه کیفری 2 و 1 ممکن می‌داند و شرط آن را برگزاری جلساتی که به جرایم اطفال و نوجوانان رسیدگی می‌کنند بر می‌شمارد.

حمایت
 

منتشر شده در پنج شنبه, 30 دی 1395 10:30

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش