text1

دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403-

انتقاد عفو بین‌الملل از وضعیت اردوگاه‌ها در یونان

 

dw2.jpg
پایگاه خبری دیده بان هشتم : عفو بین‌الملل در گزارشی به انتقاد از توافق اخیر اتحادیه اروپا برای بازگرداندن پناهجویان پرداخت و اعلام کرد: پناهجویانی که در جزایر لسبوس و خیوس یونان ساکن شده اند نسبت به سرنوشت‌شان در بی خبری به‌سر می‌برند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری راشاتودی نوشت : در تاریخ 5- 6 آوریل سازمان عفو بین‌الملل به بررسی وضعیت زندگی در مراکز موریا و VIAL در جزایر لسبوس و خیوس پرداخت که در این مکان ها در حال حاضر 4200 نفر اقامت دارند.

گایوری وان گولیک مدیر بخش اروپای سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: مردمی که در لسبوس و خیوس نگهداری می‌شوند، عملا از دسترسی به وکالت تسخیری و خدمات قانونی محروم هستند و اطلاعاتی درباره وضعیت کنونی یا سرنوشت احتمالی خود ندارند.

وی ادامه داد: در آستانه ورود به اروپا پناهجویان بدون هیچ امیدی گرفتار شده اند. برنامه‌ای که بسیار خدشه دار، شتاب‌زده و به طور نامناسبی تدارک یافته و مستعد بروز اشتباهات است، حقوق و رفاه برخی از آسیب‌پذیر ترین افراد را پایمال می‌کند.

طبق توافقی که در 20 مارس اجرایی شد، مهاجران غیرمجازی که از طریق یونان به اتحادیه اروپا وارد می شوند می بایست در مکان های خاص ساکن شوند تا مراحل پناهندگی آن‌ها طی شود با این حال آن دسته از افرادی که عبور نمی‌کنند به ترکیه بازگشت داده می شوند.

نارضایتی‌های بسیاری درباره این طرح پیشنهادی در اتحادیه اروپا مطرح شد. این طرح میلیاردها یورو و امتیازات سیاسی گوناگونی برای ترکیه به همراه دارد. بیشترین انتقادات به سابقه حقوق بشری ترکیه ارتباط دارد. اما مشکل دیگری نیز وجود دارد سازمان‌دهی ضعیف و بازداشت گروهی غیرقانونی که در هفته‌های اخیر به شورش‌های خشونت‌آمیز منجر شده است.

در اول آوریل هرج و مرج و خشونت منجر به فرار 400 پناهجو شد و نیز افراد زیادی در معرض خطر قرار دارند از جمله کودکان و افرادی که به مراقبت‌های فیزیولوژیکی و روان‌شناختی نیاز دارند.

عفو بین‌الملل معتقد است که اجرای شتاب‌زده توافق به شدت جاه‌طلبانه اتحادیه اروپا - ترکیه یکی از مشکلات اساسی است.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است که وضعیت وخیم بازداشت برای همگان از جمله کودکان یکسان است و لازم به ذکر نیست که پرونده بسیاری از افرادی که در این مکان‌ها گرفتار شده‌اند باید به تصویب برسد.

کودکانی با مشکلات سلامتی از کشور سوریه و مادران جوان باردار در میان بازداشت شدگان در مراکز لسبوس و خیوس دیده شده‌اند. همچنین افراد بسیاری که به مشاوره روحی و مراقبت های روان شناختی نیاز دارند و نیز افرادی که با وضعیت فیزیولوژیکی که درمان بیرون از اردوگاه نیاز دارند مشاهده شده‌اند.

طبق گزارش عفو بین‌الملل قرار دادن کودکان در بازداشتگاه‌هایی مانند این اشتباه بسیار بزرگی است.

وان گولیک در این باره اظهار کرد: هیچ پناهجویی نباید به طور خودکار بازداشت شود و این مراکز بازداشتی در لسبوس و خیوس به هیچ وجه مناسب کودکان و افرادی با ناتوانی جسمی یا افرادی که به مراقبت های پزشکی نیاز دارند، نیست.

در موریا 3150 نفر در مستقر شده اند که 1000 نفر بیشتر از ظرفیت آن است، یک پرونده خاص برای خانواده‌ای عراقی وجود دارد.

آن‌ها به عفو بین‌الملل گفتند که از زمان ورودشان در هفته گذشته نتوانسته‌اند مراقبت‌های پزشکی مناسبی برای دختر 8 ساله شان پیدا کنند. او بیماری عفوت استخوان لگن دارد که پیش رونده است و نیاز به توجه ویژه و فوری دارد.

مادر این دختر به عفو بین‌الملل گفت:‌ او همیشه درد دارد.

می‌توان وضعیت مشابه اضافه ظرفیت را در VIAL دید که 1200 نفر دیگر را در خود جای داده است. در این مکان چندین خانواده در یک فضای 30 تا 40 مترمربعی به‌زور جا داده شده‌اند. یک خانواده سوری دیگر به این دلیل که با فضاهای بسته با اضافه ظرفیت روبه رو هستند در بیرون و در چادر به سر می برند.

در اول آوریل یونان اصلاحاتی را درباره سیستم رسیدگی به پناهگاه‌های فعلی‌اش ارائه کرد اما طبق عفو بین‌الملل این راهکار جدید هنوز اجرایی نشده است.

منتشر شده در شنبه, 21 فروردين 1395 16:24

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش