text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

بررسی پرونده اصراری کیفری با موضوع آگاهی متهم فرجام خواه درخصوص حساسیت موضع اصابت گلوله و نتایج مترتب بر فعل مجرمانه

دیده بان هشتم : جلسه هیأت عمومی با حضور حجت الاسلام والمسلمین "سید احمد مرتضوی مقدم" و قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور برگزار شد.

 

دیوان عالی کشور2

 

رئیس دیوان عالی کشور در نطق پیش از دستور این جلسه با اشاره به درگذشت رئیس محترم شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور گفت: مطلع شدیدم آقای جواد اسلامی از قضات پیشکسوت دستگاه قضایی از دنیا رفته اند، این مصیبت که بر خانواده و جامعه هیأت عمومی وارد شده است را تسلیت عرض می‌کنم، خداوند ایشان را رحمت کند و به خانواده ایشان صبر و اجر عنایت فرماید.

 

**قاضی جواد اسلامی از نیرو‌های مخلص، پرکار و محل مشورت بود

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم ادامه داد: قاضی جواد اسلامی از نیرو‌های مخلص، پرکار و محل مشورت بود و بنده چندین مرتبه به صورت تلفنی درخصوص مسائل قضایی از ایشان مشورت می‌گرفتم؛ روحشان شاد و قرین رحمت الهی باد.

رئیس دیوان عالی کشور در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) تصریح کرد: شخصی به خدمت رسول اکرم (ص) آمد و عرض کرد یا رسول الله، مرا موعظه و نصیحتی بفرمایید.

 

حضرت به او فرمود: آیا نصیحت پذیر هستی؟ شخص گفت: بلی، یا رسول الله. حضرت باز تکرار کرد: آیا نصیحت پذیر هستی؟ شخص گفت: بلی یا رسول الله. حضرت دوباره تکرار کرد: آیا نصیحت پذیر هستی؟ شخص گفت: بلی یا رسول الله. پیامبر اکرم ۳ مرتبه از آن شخص این سوال را پرسید و سپس گفت: هرگاه خواستی کاری انجام دهی عاقبت آن را بسنج، اگر کاری که می‌خواهی انجام دهی کار خوبی است در آن تعلل نکن و اگر کار خوبی نیست از آن دور شو و رهایش کن.

 

**بسیاری از مشکلات در جامعه به دلیل این است که به عاقبت کار خود نمی‌اندیشیم

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم افزود: آنچه این حدیث به ما می‌آموزد عاقبت اندیشی در تمام کار‌های روزمره زندگی است، اگر همه مردم به عاقبت رفتار، گفتار و کردار خود بیاندیشند شاهد این حجم از مشکلات در جامعه نخواهیم بود، بسیاری از مشکلات در جامعه به دلیل این است که به عاقبت کار خود نمی‌اندیشیم.

 

در ادامه جلسه گزارش پرونده اصرای کیفری قرائت شد و قضات پیرامون آن با بیان استدلالات حقوقی به بحث و بررسی پرداختند.

خلاصه جریان پرونده به این شرح است که افرادی به قصد درگیری و مشاجره به محلی می‌روند و در نتیجه منازعه صورت گرفته، فردی توسط شلیک گلوله به پایش به قتل می‌رسد و متهم نیز از محل متواری می‌شود.

 

در مورد این پرونده شعبه ۴ دادگاه کیفری یک استان مرکزی مستقر در محلات در خصوص کم و کیف علم و آگاهی متهم فرجام خواه اعم از حساسیت موضع اصابت گلوله و نتایج مترتب بر فعل مجرمانه، به اتهام قتل عمد برای متهم قصاص تعیین نموده است در حالی که شعبه سی و دوم دیوان عالی کشور با این استدلال که شلیک به پایین تنه مقتول بوده و وی آگاهی از عمل کشنده خود نداشته به استناد بند ب ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی، دادنامه صادره را نپذیرفته است.

 

قضات هیأت عمومی در نهایت با توجه به محتوای پرونده، نظریه پزشکی قانونی، اظهارات شهود و اقرار و دفاعیات متهم، متجری بودن و بی پروایی متهم با تشریح کیفیت عزیمت از قم به محل و ارتکاب قتل، استناد به عدم آگاهی متهم به عمل کشنده خود را قابل قبول ندانستند و اعلام نمودند موضع اصابت گلوله ملاک نیست و رأی دادگاه‌ها صائب و منطبق با موازین قانونی است.

گفتنی است: از مجموع ۶۷ نفر از قضات حاضر در جلسه هیأت عمومی ۴۱ نفر، نظر دادگاه‌ها را صائب دانستند.

میزان

insta1بروزترین خبرهای حقوقی و قضایی کشور را در صفحه اینستاگرام ما دنبال فرمایید

منتشر شده در سه شنبه, 09 خرداد 1402 14:20

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش