text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

محسنی اژه‌ای: در حال حاضر هر ترک فعلی جرم نیست و نیاز به قانون دارد

دیده بان هشتم : حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه عصر دیروز در نشست مشترک نمایندگان مجلس و مسئولان عالی قضایی با گرامیداشت سید حسن مدرس اظهار کرد: شهید آیت الله مدرس زنده تاریخ است؛ زیرا او فردی باایمان، متوکل به خدا با آشنایی و شناخت خوب از دین بود.

 

او از زخارف و مظاهر دنیا اجتناب داشت و در مقابل عوامل مزدور بیگانه ایستادگی داشت و در شرایطی که عده کثیری دم بر می آورند که زنده باد رضاخان، ایشان ایستاد و گفت مرده باد رضاخان و زنده باد خودم.

 

در حال حاضر هر ترک فعلی جرم نیست و نیاز به قانون دارد


رئیس قوه قضائیه گفت: مجلس مرکز ثقل مملکت و عصاره ملت است. امام فرمودند اگر در راس مجلس، قوه مجریه و قوه قضائیه افراد صالحی مانند شهید مدرس ها قرار بگیرند همه امور اصلاح می‌شود. مجلس می تواند منشا اصلاح همه امور باشد و ریل‌گذاری صحیح کند.


وی افزود: مجلس اول، وسط و آخر است؛ چون مجلس قانون وضع می کند، نظارت می کند و سوال و استیضاح می کند. مجلس می تواند منشا قدرت در نظام باشد و جلوی بیگانگان و انحراف ها بایستد.


اژه‌ای گفت: مجلس یازدهم کاری کرد که به کمک دولت آمد و با گذراندن یک قانون مسیر را عوض کرد و در برابر مستکبران قدرت آفرید و تولید اقتدار کرد. عصر دیروز دولت سیزدهم نیز با تمام توان در جهت ارتقا نظام و رفع مشکلات هستند. در قوه قضائیه نیز مسئولان در همین جهت دارند تلاش می کنند.


وی افزود: فرصتی است که در کنار همدیگر با بحث و گفتگو و رسیدن به یک فهم مشترک نسبت به مسائل، آسیب شناسی واقعی داشته باشیم و راه حل های مشترک پیدا کنیم و با هم افزایی بتوانیم توطئه های دشمنان را خنثی کنیم. سه قوه اگر دست در دست هم بدهند و از ظرفیت مردم استفاده کنند می توانند تحریم ها خنثی کنند.


اژه‌ای تأکید کرد: سرمایه اصلی ما مردم هستند که اگر از این سرمایه سه قوه استفاده کنند، مطمئن باشید که می توانیم با مشکلات مبارزه کنیم.


وی با اشاره به صحبت‌های نمایندگان در خصوص ضرورت ارائه لایحه توسط قوه قضائیه گفت: باید دست به دست هم بدهیم لوایحی که داده می شود سریع تر و دقیق تر انجام شود. معاونت حقوقی ما با کمیسیون ها هماهنگ کنند تا وقتی لایحه آمد در مجلس زیاد دستکاری نشود و سریعتر به نتیجه برسد.


رئیس قوه قضائیه درباره طرح حدنگار گفت: هرساله چقدر برای حدنگار بودجه در نظر گرفته شده است؟ یکسال مجلس برای حدنگار بودجه در نظر گرفت و شما ببینید که چه میزان کار انجام شده است! ۷۱ میلیون کیلومتر حدنگاری شده است.


اژه‌ای درباره ترک فعل‌ها اظهار کرد: هر ترک فعلی حالا جرم نیست و نیاز به قانون دارد و شما مطمئن باشید که قوه قضائیه باید دستگاهی باشد که بیش از همه به قانون احترام می گذارد و اگر قانون نداشته باشیم و با نظرات خودمان وارد شویم ممکن است مشکل ایجاد کند.


وی ادامه داد: در کمتر از ۴ ماه ۹ نشست با نمایندگان مجلس داشته ام یعنی با ۷ کمیسیون و ۲ فراکسیون دیدار داشته‌ام و به نظرم نزدیک‌ترین افراد به مردم نمایندگان آن‌ها هستند.


محسنی‌اژه‌ای افزود: قوه قضائیه به طور جدی چند موضوع را در دست بررسی دارد. اول اینکه اطاله دادرسی را کم کنیم و فرایند های دادرسی را کوتاه کنیم.


وی افزود: یکی از لوازم کوتاه کردن فرایند دادرسی این است که ما الان بیش از ۲ هزار عنوان داریم و اگر به همین ترتیب رو به افزایش باشد و این مقدار عناوین مجرمانه باشد پرونده‌ها هر روز بیشتر می‌شود و با بودجه و نیروی بیشتر هم مشکل حل نمی‌شود. به دنبال این هستیم لوایحی را به شما بدهیم و کاری کنیم که کمتر جرم انگاری شود و در جهت قضازدایی حرکت کنیم.


رئیس دستگاه قضا با اشاره به مشکلات مالی قوه قضائیه گفت: در بودجه امسال برای مسئله فناوری قوه قضائیه، هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است با این حال تا چند وقت پیش یک ریال از آن هم به قوه قضایئه داده نشده است.


وی افزود: به علاوه ۴۰۰ میلیارد ریال قرار بوده است که برای سند تحول قضایی در نظر گرفته شود که تا کنون یک ریال هم به قوه قضائیه داده نشده است.


اژه‌ای تصریح کرد: پایه بودجه ما ضعیف است و وظایفی که قانون به عهده ما گذاشته است با این امکانات قابل تحقق نیست. ما باید ۳۲۰۰ نیرو و سالی ۸۰۰ قاضی جذب می‌کردیم که بودجه نداشته‌ایم و نگرفته‌ایم.

 

فارس

insta1بروزترین خبرهای حقوقی و قضایی کشور را در صفحه اینستاگرام ما دنبال فرمایید

منتشر شده در دوشنبه, 08 آذر 1400 09:51

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش