text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

اخبار مهم حقوقی و قضائی

دیده بان هشتم : بازگشت ۶۳۰ هکتار از اراضی ملی و دولتی استان بوشهر به بیت‌المال
رییس کل دادگستری استان بوشهر از رفع تصرف بالغ بر ۶۳۰ هکتار از اراضی ملی و دولتی در این استان خبر داد.

 

اخبار مهم حقوقی قضائی


علی جمادی تصریح کرد: طبق صدور آرای قطعی صادره در شهرستان کنگان و تجدیدنظر استان بوشهر ۶۳۰ هکتار از اراضی ملی، رفع تصرف و بیت‎المال اعاده شد.
وی بیان کرد: شخصی که مبادرت به تصرف، سندسازی و فروش این اراضی کرده بود، نیز محکوم ‌شد.
جمادی با اشاره به اهتمام ویژه در برخورد با پدیده زمین ‎خواری اظهار کرد: مطابق دستور اکید ریاست قوه قضاییه مبنی بر برخورد قاطع با پدیده زمین‎خواری، عزم جدی در مسئولان قضایی وجود دارد تا با قاطعیت و به جدیت با زمین‎ خواران مقابله شود و در این زمینه هیچ‎گونه اغماضی صورت نخواهد گرفت.

تکذیب ادعای خودکشی یک خانم به دلیل رفتار قاضی
خبر دیگر از استان بوشهر این که پس از انتشار ادعایی مبنی بر خودکشی یک خانم عکاس در بوشهر به دلیل رفتار قاضی، روابط عمومی دادگستری این استان ضمن تکذیب ادعای فوق به بیان توضیحاتی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دادگستری استان بوشهر، در پی طرح شکایتی مبنی بر آدم‎‏ربایی و تجاوز به یک خانم در بوشهر، پرونده‌ای تشکیل و به یکی از قضات قاطع این استان در رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها، ارجاع شد. با مراجعه شاکی نزد قاضی، وی اعلام کرده بود که حدود بیست روز پیش از سوی فردی مورد تجاوز قرار گرفته است و قاضی پس از استماع اظهارات این خانم، سریعا دستورات لازم را در جهت تکمیل تحقیقات و ارائه ادله جرم صادر کرده و از شاکی خواست در صورت وجود مدارک و به منظور تسریع در روند تحقیقات، فورا آن را به مرجع قضایی ارائه دهد. شاکی با وجود اینکه مدعی وجود یک فایل صوتی برای اثبات جرم شده بود، ولی دیگر به منظور پیگیری شکایت به دستگاه قضایی مراجعه نکرد. گفتنی است، کالبدشکافی جسد به منظور بررسی علت فوت صورت گرفته و نتیجه آزمایشات به مرجع قضایی اعلام می‌شود.

ضرورت حفاظت و صیانت از انفال و حقوق بیت ‎المال
رییس ‎کل دادگستری استان آذربایجان غربی بر حفاظت و صیانت از انفال و حقوق بیت‎المال تاکید کرد.
ناصر عتباتی در بازدید از حوزه قضایی اشنویه، گفت: از همه ظرفیت‌ها برای صیانت و حفاظت از انفال و حقوق عمومی در استان آذربایجان غربی استفاده خواهد شد.
وی از دادستان‌ها و مجموعه قضایی این استان خواست برای حفاظت از انفال و حقوق بیت‌المال در کنار اقدامات پیشگیرانه برخورد‌های کیفری بازدارنده داشته باشند. به ‎طوری که این اقدامات در مقوله برنامه‌های پیشگیرانه نیز موثر واقع شود. عتباتی تاکید کرد: کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها و ارائه خدمات مطلوب با کمترین هزینه از اولویت‌های اساسی دستگاه قضاست.

رسیدگی قضایی به موضوع پسماند سراوان استان گیلان
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان از رسیدگی قضایی به موضوع پسماند سراوان خبر داد.
سید مهدی فلاح‎میری از تشکیل پرونده قضایی در رابطه با پسماند سراوان در شعبه بازپرسی استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: رویکرد دستگاه قضایی در گام نخست، همکاری با دستگاه‌های اجرایی با نگاه پیشگیرانه و با هدف هم‎افزایی و جلوگیری از وقوع تخلفات، و اخطار و تذکر خطاب به مدیران مربوطه است. وی با تاکید بر لزوم اجرای دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه، حسب گزارش و مستندات واصله تصریح کرد: تضییع حقوق عمومی در حوزه‌های مختلف به دلیل عدم انجام تکالیف قانونی توسط مدیران سازمان‌ها و ادارات و نهاد‌های عمومی در خصوص پسماند سراوان قطعی بوده و از این رو دادسرای استان در چارچوب قانون، برخورد قاطعانه با متخلفان را در دستور کار خود قرار داده است.
فلاح‎میری با اشاره به مشکلات ناشی از پسماند سراوان که مورد مطالبه افکار عمومی و نخبگان استان گیلان است، عنوان کرد: پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده و همه موضوعات مربوطه از جمله تصفیه‎خانه شیرابه، کود عالی، نیروگاه زباله‎سوز، قرارداد‌ها و نحوه مصرف بودجه اختصاص‎داده‎شده به پروژه‌های ذی‎ربط مربوط به پسماند سراوان در حال بررسی و رسیدگی قضایی است.
وی خاطرنشان کرد: پرونده پسماند سراوان با ارجاع به هیات کارشناسی و احضار بعضی از مسئولان و متولیان امر و استماع اظهارات شهود و مطلعان، مسیر مناسبی را طی می‎کند و قطعا با هرگونه تخلف و ترک فعل یا سوء جریان دارای وصف مجرمانه بدون اغماض برخورد خواهد شد.

رهایی ۳۶ محکوم به قصاص با گذشت اولیای‎دم از ابتدای امسال در تهران
مدیرکل زندان‌های استان تهران بیان کرد: از ابتدای سال جاری، با تلاش مددکاران و کمک‌های نیکوکاران، اولیای دم ۳۶ نفر با بخشش و اعلام رضایت زندگی دوباره‌ای به آنان بخشیده‎اند.
علی رستمی طی بازدید از زندان رجایی‎شهر با اشاره به ارزش الهی و والای بخشش و ایثار گفت: از ابتدای سال جاری، با تلاش مددکاران و کمک‌های نیکوکاران، اولیای دم ۳۶ نفر با بخشش و اعلام رضایت، زندگی دوباره‌ای به محکومان قصاص بخشیدند.
وی اظهار کرد: قصاص حق اولیای دم است، اما شخصی که در عین قدرت، از آن منصرف می‌شود و زندگی دوباره‌ای به شخص قاتل می‌دهد تا با ندامت از رفتار گذشته، راه درست زندگی را در پیش گیرد، مقام و منزلت بالایی دارد.

برگزاری 2741 جلسه رسیدگی قضایی الکترونیک در دادگستری قزوین
رییس‎کل دادگستری استان قزوین از برگزاری 2 هزار و 741 جلسه رسیدگی قضایی الکترونیک در دادگستری این استان طی 6 ماه نخست سال‌ جاری خبرداد.
علی شعبانی گفت: طی 6 ماه نخست امسال بالغ بر 2 هزار و ۷۴۱ مورد جلسه دادرسی با متهمان زندانی به‎صورت الکترونیک در استان قزوین انجام شد. همچنین علاوه بر جلسات رسیدگی، ۷۶۱ دیدار قضات نیز با زندانیان به صورت الکترونیک جهت رفع مشکلات آنان صورت گرفته است. به گزارش روابط عمومی دادگستری استان قزوین، وی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه دادرسی الکترونیک و تجهیز زندان‌های این استان و بهره‌مندی از این امکانات، شرایط ملاقات زندانی با خانواده‌اش را به صورت غیرحضوری نیز فراهم کرده است، اظهار کرد: ۳۶ مورد ملاقات الکترونیک مددجویان زندان با خانواده‌هایشان را در 6 ماه ابتدای سال‎جاری شاهد بودیم که این امر، کاهش هزینه برای خانواده‌های زندانیان و امکان ملاقات سریع را در پی داشته است.

آزادی ۴۰ نفر از مددجویان از زندان یزد
در پی بازدید رییس‎کل دادگستری استان یزد از زندان مرکزی این استان، شرایط برای رهایی ۴۰ زندانی فراهم شد.
غلامعلی دهشیری، رییس‎کل دادگستری استان یزد در بازدید از زندان مرکزی این استان، از فراهم شدن موجبات رهایی ۴۰ مددجو از بند حبس خبر داد و گفت: با بررسی همه جوانب، با مرخصی پایان حبس ۱۸ مددجو موافقت شد و با استفاده از شرایط آزادی مشروط ۲ مددجوی دیگر نیز به آغوش خانواده بازگشتند.
وی به موافقت با مرخصی ۵ نفر از مددجویان نیز اشاره کرد و گفت: موافقت با تقاضای ۳ مددجو برای استفاده از پابند و ۴ مددجو جهت اعزام به بند باز، از دیگر نتایج این بازدید بود.
رییس‎کل دادگستری استان یزد افزود: در این بازدید ۳ ساعته با تعلیق اجرای باقی‎مانده مجازات هفت مددجو وفق مقررات موافقت و با جلب مشارکت یک نفر از خیِران استان و کمک به پرداخت دیه یک مجرم نیازمند، شرایط بازگشت یک مجرم به آغوش خانواده‎اش نیز فراهم شد.
دهشیری تأکید کرد: در اجرای منویات ریاست قوه‎قضاییه، علاوه بر بازدید‌های از پیش‎تعیین‎شده مقام‌های قضایی، بازدید‌های سرزده و اعلام‎نشده معاونان و مدیران در دستور کار قرار دارد تا بتوان به‎صورت دقیق از شرایط مددجویان و زندانبانی و اهتمام در اصلاح و تربیت آنان آگاه شد.

حمایت

insta1بروزترین خبرهای حقوقی و قضایی کشور را در صفحه اینستاگرام ما دنبال فرمایید

منتشر شده در یکشنبه, 25 مهر 1400 15:42

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش