text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

اخبار مهم حقوقی قضائی کشور

دیده بان هشتم :

انتصاب معاون زیرساخت و تجهیزات مرکز فناوری اطلاعات دستگاه قضا
محمود سلیمی به سمت «معاون زیر ساخت و تجهیزات فناوری» مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه منصوب شد.محمد کاظمی در حکمی محمود سلیمی را به سمت «معاون زیرساخت و تجهیزات فناوری» این مرکز منصوب کرد.در این حکم آمده است: با توجه به تعهد، تخصص و سوابق ارزشمند جنابعالی و بر اساس ساختار تشکیلاتی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه، جنابعالی را به سمت «معاون زیرساخت و تجهیزات فناوری» منصوب می‌کنم.

 

اخبار مهم حقوقی قضائی


امیدوارم با استعانت از خداوند متعال و توسل به ائمه معصومین علیهم‌السلام و با روحیه جهادی و انقلابی و همکاری سایر معاونان مرکز و استفاده از تجربه و توان نیرو‌های متعهد و متخصص در مرکز، استان‌ها و سازمان‌های تابعه و نیز استفاده از ظرفیت جامعه نخبگانی کشور، در اجرای دادرسی الکترونیکی و تامین امنیت، بهبود کیفیت، پایش مستمر، بروزرسانی و نوسازی زیرساخت‌های سخت افزاری و ارتباطی، برای دستیابی به «قوه‌قضاییه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی» موفق و موید باشید. در بخش دیگری از این حکم، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه از زحمات و تلاش‌های ارزشمند ایرج روحی در دوران تصدی این سمت تشکر و قدردانی کرده است.

 

آخرین وضعیت پرونده کارگران جان باخته در قنات فرومد
معاون قضایی دادگستری استان سمنان درباره آخرین وضعیت پرونده کارگران جان باخته در قنات فرومد گفت: اولیای دم با رضایت خود، موجبات عدم اجرای حکم قصاص را فراهم کردند.
حسن شکوری با اشاره به پرونده قتل غیرعمد دو کارگر مقنی در روستای فرومد میامی، ابراز کرد: بهمن ماه سال ۹۶ ریزش قنات در فرومد، موجب جان باختن دو کارگر شد که پرونده قضائی این افراد تحت عنوان حوادث کار در جریان قرار داشت. وی با بیان اینکه با تلاش اعضای شورای حل اختلاف روستای فرومد دو فقره دیه در قتل غیر عمد به سازش ختم شد، افزود: ا شکایت اولیای دم از پیمانکار خاطی پرونده جهت تلاش برای حصول سازش به شورای حل اختلاف روستای فرومد ارسال شد. معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان سمنان بیان کرد: اعضای شورای حل اختلاف پس از دعوت طرفین و چندین جلسه پیگیری و تلاش برای اخذ رضایت، سر انجام به همت و پیگیری‌های خالصانه اعضای شورای حل اختلاف روستای فرومد اولیای دم از دیه گذشت کرده و رضایت منجر و بی قید و شرط خود را اعلام کردند. گفتنی است، در روز ۲۹ بهمن ماه ۹۶ ریزش قنات در هنگام لایروبی در روستای فرومد از توابع میامی باعث بروز حادثه شد و پس از چند روز تلاش پیکر دو نفر از زیر آوار بیرون آمد.

 

آزادی ۲ نفر از مددجویان کانون اصلاح و تربیت مشهد
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی ضمن بازدید از کانون اصلاح و تربیت پسران از آزادی ۲ نفر از مددجویان در جریان بازدید از کانون اصلاح و تربیت پسران خبر داد.
محمدحسین درودی در رأس هیأتی از مقامات قضایی با حضور در کانون اصلاح و تربیت پسران ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، با مددجویان حاضر در این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در جریان این حضور از آزادی ۲ نفر از مددجویان در جریان بازدید از کانون اصلاح و تربیت پسران خبر داد.
وی با اشاره به سیاست‌های دستگاه قضایی در مورد کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی گفت: با تلاش زیاد همکاران در پهنه استان خراسان رضوی شاهد موفقیت‌های خوبی در راستای تحقق این سیاست‌ها بودیم و بازدید مسئولان قضایی و قضات از زندان‌ها و اماکن تأمینی و تربیتی و گفت‌وگوی رو در رو با مددجویان با هدف حل مشکلات آن‌ها، بسیار موثر بوده است و در آینده با شدت و قوت ادامه خواهد یافت.

بازدید قضات مجتمع‌های شورا‌های حل اختلاف شیراز از زندان عادل آباد
در راستای اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از سوی رییس قوه‌قضاییه، سرپرستان و قضات مجتمع‌های شورا‌های حل اختلاف شیراز از زندان مرکزی استان بازدید کردند.
در این بازدید که به‌صورت هماهنگ بیش از ۲۲۱ نفر از قضات دادگستری و توسعه حل اختلاف استان فارس حضور داشتند به درخواست‌های زندانیان در سطح استان فارس در بحث اعطای تسهیلات به زندانیان اعم از مرخصی، آزادی مشروط، آزادی پایان دوره و نیز درخواست طرح در کمیسیون عفو و بخشودگی رسیدگی شده و دستورات لازم را صادر کردند.
هیئت اعزامی از شورای حل اختلاف فارس در بند‌های مختلف زندان با زندانیان دیدار کرده و ضمن استماع مسائل و مشکلات آنان، در راستای تسریع روند پیگیری پرونده‌ها مواردی یادداشت کردند. شایان ذکر است رییس توسعه حل اختلاف استان فارس در پیروی از دستورالعمل ابلاغی رئیس قوه قضائیه، قضات شورای حل اختلاف و اجرای احکام این استان را مکلف کرده است به نحو مستمر در زندان حضور یافته و مشکلات قضایی و درخواست زندانیان را بررسی کرده و ضمن صدور دستورات لازم، با انعکاس آن مشکلات به مقامات قضایی ذی‌ربط موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

 

عاملان سرقت مسلحانه در گلستان به دام افتادند
رییس حوزه قضایی کمالان در استان گلستان از دستگیری سارقان مسلح شالی در این شهرستان خبر داد و گفت: متهمان در بازجویی‌ها به سرقت‌های دیگر از جمله دزدیدن موتورسیکلت در تهران و مشهد اقرار کرده‌اند.
موسی خاکزاد از دستگیری سارقان مسلح شالی در این شهرستان خبر داد و عنوان کرد: سال گذشته با سارقان با تهدید سلاح گرم، کامیون حامل ۲۰ تن شالی را دزدیدند و پس ازجابجا کردن کِشنده کامیون، راننده را رها کردند و گریختند. رییس حوزه قضایی کمالان خاطرنشان کرد: هیچ رد یا نشانی از سارقان در دست نبود؛ اما با تلاش‌های قضایی و پلیسی سرنخ‌هایی به دست آمد که منتهی به شناسایی یکی از سارقان شد. وی اظهار کرد: پس دستگیری این سارق، سه همدست او نیز شناسایی شدند که تاکنون دو نفر آن‌ها دستگیر و روانه زندان شده اند. وی گفت: متهمان در بازجویی‌ها به سرقت‌های دیگر از جمله دزدیدن موتورسیکلت در تهران و مشهد اقرار کرده‌اند. رییس حوزه قضایی کمالان با اشاره به این که پرونده در شعبه سوم کیفری دادگاه بخش کمالان در حال رسیدگی است، گفت: تحقیقات برای شناسایی شاکیان و کشف دیگر اموال مسروقه ادامه دارد. خاکزاد از افرادی که به این شیوه از آنان سرقت شده است خواست برای شکایت به دادگاه کمالان و یا پلیس مراجعه کنند.

 

راه‌اندازی سامانه الکترونیکی ثبت درخواست نقل و انتقال قضات
معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه‌قضاییه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سامانه الکترونیکی ثبت درخواست نقل و انتقال قضات قوه‌قضاییه جهت ثبت نام درخواست انتقال قضات به زودی فعال می شود.
متن ااین طلاعیه به‌شرح زیر است: بدینوسیله به اطلاع می‌رساند، بنابر اعلام اداره کل کارگزینی قضات، سامانه الکترونیکی ثبت درخواست نقل و انتقال قضات قوه‌قضاییه جهت ثبت نام درخواست انتقال قضات به‌زودی فعال می شود.
پیرو بررسی وضعیت همکاران قضایی غیر بومی متقاضی انتقال به خروج از استان، دستورالعمل نقل و انتقال قضات در قوه‌قضاییه نظام مند شده و هر قاضی می تواند در این دستورالعمل امتیاز خود را مشاهده کرده و بر این اساس چشم انداز انتقالی‌ها ضابطه‌مند می‌شود.
لینک آدرس الکترونیکی این سامانه به زودی در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت. در این سامانه ابتدا افراد به ثبت هویت فردی، علاقه‌مندی‌ها، آدرس و شماره تلفن همراه می‌پردازند و در گام بعدی یک قطعه عکس 4*3 را که قبلاً اسکن کرده‌اند در این سامانه آپلود می‌کنید. بعد از اتمام مراحل مذکور ثبت مدارک تایید می‌شود و در پایگاه اطلاعاتی این سامانه ذخیره می‌شود.
با توجه به لزوم ارسال پیامک در مراحل رسیدگی به درخواست انتقال، ثبت شماره تلفن همراه صحیح ضروری است. بدیهی است نتایج درخواست انتقال قضات پس از بررسی نیازمند تایید و تصویب در کمیسیون نقل و انتقال قضات است. رعایت دقت، سرعت، شفافیت در انتخاب و همچنین تامین نیروهای جایگزین همزمان از جمله ویژگی‌های این سامانه است. زمان راه‌اندازی نهایی و ثبت درخواست‌ها متعاقباً اعلام می‌شود.

دیدار مردمی رییس کل دادگستری استان ایلام با ۸۷ نفر از مراجعین
رییس کل دادگستری استان ایلام با ۸۷ نفر از مراجعین دادگستری ایلام دیدار و دستورات مقتضی را صادر کرد.
علی دهقانی در راستای تکریم ارباب رجوع و به منظور رسیدگی به مطالبات مردم، با ۸۷ نفر از مراجعین دادگستری ایلام دیدار کرد. در این دیدار رییس کل دادگستری استان ایلام و معاونین قضایی وی ضمن ملاقات و گفت‌و‌گوی مستقیم با ۸۷ نفر از مراجعین، درخواست‌ها و مشکلات آنان را بررسی و حسب مورد دستورات مقتضی را صادر کردند.
در حاشیه این دیدار دهقانی با اشاره به جایگاه ویژهارتباط با مردم و تکریم ارباب رجوع در برنامه‌های کلان قوه‌قضاییه و سند تحول قضایی، دیدار‌های مردمی مسئولان قضایی استان را در راستای کرامت محوری، رسیدگی به تظلمات و شکایات مردم، حفظ حقوق شهروندی مراجعین واعمال نظارت بر رسیدگی شایسته به امور قضایی شهروندان و خدمت رسانی مطلوب به آنان خواند. وی افزود: فرآیند ارائه خدمت و نحوه پاسخ گویی و برخورد با ارباب رجوع باید به گونه‌ای باشد که در نهایت رضایتمندی کامل مراجعین را به دنبال داشته باشد.
دهقانی اظهار کرد: برنامه‌های ملاقات مردمی دادگستری استان ایلام در راستای شفافیت در پاسخ‌گویی، تسریع در رسیدگی به مطالبات مردمی و تکریم ارباب رجوع به صورت منظم برگزار می‌شود و خاطرنشان کرد: تکریم ارباب رجوع و حفظ حقوق شهروندی مراجعین به دادگستری از اولویت‌های دستگاه قضایی استان است و رعایت این امر مهم به تمامی حوزه‌های قضایی ابلاغ و برحسن اجرای آن نظارت می‌شود.
گفتنی است شهروندان گرامی می‌توانند جهت ملاقات با رییس کل دادگستری استان و معاونین قضایی ایشان به وب سایت دادگستری استان ایلام به نشانی https://dadgostari-il.eadl.ir مراجعه و از طریق منو سامانه نوبت‌دهی اقدام به ثبت‌نام کنند.

 

رهایی دو محکوم به قصاص از چوبه دار با تلاش دادستانی تاکستان
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان از رهایی دو محکوم به قصاص از چوبه دار با تلاش کارگروه صلح و سازش دادستانی تاکستان خبر داد.
حسین رجبی از رهایی دو محکوم به قصاص از چوبه دار با تلاش کارگروه صلح و سازش دادستانی تاکستان در دو پرونده جداگانه خبر داد.
وی افزود: این دو فرد به علت قتل در نزاع‌های قومی محکوم به قصاص بودند که با تلاش کارگروه صلح و سازش از چوبه دار رهایی یافتند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان ادامه داد: ترویج فرهنگ صلح و سازش که دارای ریشه‌های دیرینه تاریخی و اعتقادی میان مردم مؤمن ایران اسلامی است، می‌تواند در بسیاری از موارد، حلال مشکلات باشد که تحقق این مهم، سعی جمعی و عزم همگانی را می‌طلبد.
وی بیان کرد: کارگروه صلح و سازش دادستانی شهرستان تاکستان با بهره‎مندی از ظرفیت افراد توانمند، معتمدان و ریش‎سفیدان برای برقراری صلح و سازش و ترغیب هم‎نوعان به گذشت، گام‎هایی برداشته است.
رجبی عنوان کرد: تقویت فرهنگ صلح و سازش و حفظ روحیه اخوت و برادری از جمله اهداف کارگروه صلح و سازش دادستانی است.

 

صدور بیش از ۲۶۰۰ رای جایگزین حبس در آذربایجان شرقی
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی گفت: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در دادگستری این استان، 2 هزار و ۶۵۴ فقره رأی مجازات جایگزین حبس صادر شده است.
احمد موقری با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های قانونی مجازات‌های جایگزین حبس، بیان کرد: ظرفیت 6 ماهه نخست سال ۱۴۰۰ برای اجرای مجازات‌های جایگزین حبس ویژه استفاده از خدمات عمومی رایگان در کل استان آذربایجان شرقی ۵۴۹ نفر بوده است.
وی ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال در دادگستری استان آذربایجان شرقی، 2 هزار و ۶۵۴ فقره رأی مجازات جایگزین حبس صادر شده است.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی افزود: 2 هزار و ۶۵۸ فقره رأی مجازات جایگزین حبس از نوع جزای نقدی و الزام به خدمات عمومی رایگان صادر شده است که میزان مجازات‌های مفید از نوع خدمات عمومی درصد خیلی کمی از آنها را به خود اختصاص داده است.

حمایت

 

insta1روزترین خبرهای حقوقی و قضایی کشور را در صفحه اینستاگرام ما دنبال فرمایید

منتشر شده در یکشنبه, 28 شهریور 1400 11:26

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش