text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

احمدلو: برای رفع اطاله دادرسی کمیته‌ای از متخصصین تشکیل شود

دیده بان هشتم : یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: دستگاه قضایی کمیته‌ای را برای رفع اطاله دادرسی تشکیل دهد که این کمیته می‌تواند در از بین بردن اطاله دادرسی موثر و مفید واقع شود و در این راستا می‌تواند از متخصصین امر اعم از قضات و وکلا و سیستم اداری کشور استفاده کند تا گام‌های مثبتی برداشته شود

 

احمدلو: برای رفع اطاله دادرسی کمیته‌ای از متخصصین تشکیل شود

 

در رابطه با تاکیدات رییس قوه قضاییه بر کاهش روند دادرسی‌ها، اظهار کرد: اطاله دادرسی امر نامطلوبی است که چند دهه‌ است گریبان دستگاه قضایی ما را گرفته و جامعه را آزار می‌دهد و همچنین دستگاه قضایی رنج می‌برد و مراجعین به دستگاه قضایی نیز از این امر راضی نیستند و زیان می‌بینند.

وی افزود: اطاله دادرسی هم به امنیت جامعه آسیب رسانده و هم به امید مردم به دستگاه قضایی آسیب زده و همچنین مراجعه مردم به دادگستری برای احقاق حق را ناامید کرده است.‌ بنابراین تلاش دستگاه قضایی و حتی مجموعه اداری کشور و وکلا باید در این جهت باشد که اطاله دادرسی از سیستم قضایی ما مرتفع شود و مردم عدالت را لمس کنند.

این کارشناس مسائل حقوقی با بیان اینکه کاهش اطاله دادرسی مستلزم چند امر بسیار مهم است، بیان کرد: فرایند دادرسی یک سری پارامترها و اقداماتی دارد که این اقدامات اعم از نرم افزاری و سخت افزاری است که باید شناسایی شود تا موارد و موانع ایجاد اطاله دادرسی در فرایند دادرسی کاملا آنالیز، شناخته و بررسی شود و بعد بر مبنای شناسایی مطلوب بتوان گام‌های مثبتی را برای از بین بردن اطاله دادرسی و رفع موانعی که اطاله دادرسی را ایجاد می‌کنند، برداشت.

احمدلو در ادامه خاطرنشان کرد: برای این امر باید دستگاه قضایی از نقطه شروع و ورود به این دستگاه در جنبه‌های کیفری، شاکی، نیروی انتظامی، دادسرا، دادگاه‌های کیفری و در امر حقوقی تقدیم و پیگیری دادخواست و دادگاه‌های حقوقی و... که ذی مدخل هستند، موانع را شناسایی و آنالیز کند و بر مبنای شناسایی که انجام می‌گیرد، برای اصلاح این موانع گام بردارد.

وی عنوان کرد: اگر دستگاه قضایی کمیته‌ای را بر مبنای این امر و برای رفع اطاله دادرسی تشکیل دهد، می‌تواند در از بین بردن اطاله دادرسی موثر و مفید واقع شود و در این راستا باید از متخصصین امر اعم از قضات و وکلا و سیستم اداری کشور استفاده کند تا گام‌های مثبتی برداشته شود.

رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر افزود: اطاله دادرسی، فرایندی است که هم دستگاه قضایی را رنج می‌دهد و هم امید اشخاصی که مورد ظلمی قرار گرفته‌اند را کاهش می‌دهد. به این صورت که کسانی که اعم از کیفری و حقوقی وارد دستگاه قضایی می‌شوند، خروج از آن به قدری طولانی است و شاکی یا خواهان آنقدر به دادگستری مراجعه دارند که خسته شده و اگر در مرحله بعدی حق او را تضییع کنند، به جرات می‌توان گفت که او حاضر می‌شود از حق خود بگذرد، ولی به دستگاه قضایی مراجعه نکند که این بزرگترین ایراد برای جامعه، امنیت آن و دستگاه قضایی است که باید حل شود.

احمدلو گفت: رییس قوه قضاییه به موضوع مهمی اشاره کرده است که امیدواریم با همکاری همه ذی مدخلان مساله اطاله دادرسی حل شود.

وی تصریح کرد: رفع اطاله دادرسی یک امر پیچیده و لاعلاجی نیست و نیاز به تصمیم جدی و عالمانه دارد که یکی از موضوعات مهم در فراینده دادرسی، کاهش ورود پرونده به دستگاه قضایی است. در گذشته از افتخارات یکی از روسای قوه قضاییه این بود که ۱۵ میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی شده است که به نظرم این بزرگترین ایراد به رییس دستگاه قضایی وقت بود که چه کاری برای پیشگیری از وقوع جرم که از وظایف شما است انجام دادید و این مساله برای امنیت قضایی کشور بسیار سوال برانگیز است.

این کارشناس مسائل حقوقی بیان کرد: برای کاهش اطاله دادرسی باید گام‌هایی برداشته شود که به طور مثال در کمیته‌ای که به آن اشاره شد، تمام موارد بررسی شده و گام‌های رفع این موانع برداشته شود تا به یک فرایند مطلوب و شفاف برای رسیدن به امری مطلوب که تسریع در رسیدگی و احقاق حق و اجرای عدالت است، برسیم. بنابراین صدور آرا باید با کیفیت انجام گیرد. در گذشته شعب دادگاه‌ها را زیاد کردند، اما با این کار شاهد هستیم که همچنان اطاله دادرسی به قوت خود باقی است. به طور مثال برخی پرونده‌ها دو یا سه سال در دادگاه تجدید نظر باقی مانده و حتی خواهان یا شاکی فراموش کرده که دعوای او چه بوده است.

احمدلو افزود: این روند نامطلوب به نفع کسانی است که می‌خواهند حقوق مردم را تضییع کنند و به امنیت جامعه آسیب وارد کنند.

وی خاطرنشان کرد: اطاله دادرسی به نفع کسانی است که در جامعه قانون شکنی کرده و حق دیگران را تضییع می‌کنند. بنابراین دستگاه قضایی باید فرایند دادرسی را بررسی کند و با شفافیت، تخصص و مدیریت و به کارگیری مسئولین ذی‌ربط به ویژه قضات و وکلا در کمیته مربوطه روند دادرسی را بهبود بخشد.

این کارشناس مسائل حقوقی تاکید کرد: این اقدام به این طریق به نتیجه مطلوب می‌رسد که اولا کمیته‌ای را تشکیل دهند که دست‌اندرکاران در آن عضو باشند و دوم اینکه برای فرایند کاهش اطاله دادرسی باید آنالیزها و اقدامات لازم صورت گیرد و پارامترها و تمام مواردی که ذی مدخل هستند شناسایی و بررسی شده و در از بین بردن موانع گام برداشته شود تا ان‌شاءالله به نتیجه مطلوب برسیم.

احمدلو در پایان گفت: تراکم پرونده به نفع امنیت قضایی جامعه، مردم و دادگستری نیست و به صدور آرای بی کیفیت منجر خواهد شد. اطاله دادرسی نه تنها باعث شده که مردم امیدشان به دادگستری را از دست بدهند و احقاق حق کمرنگ شود، بلکه صدور رای متقن و مستند حقوقی نیز کمرنگ خواهد شد چون ممکن است قاضی یک پرونده به دلیل طولانی شدن دادرسی تغییر یابد و رسیدگی تحت تاثیر قرار گیرد.

ایسنا

insta1بروزترین خبرهای حقوقی و قضایی کشور را در صفحه اینستاگرام ما دنبال فرمایید

منتشر شده در چهارشنبه, 13 مرداد 1400 08:25

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش