text1

یکشنبه, 17 تیر 1403-

برخورد قانونی با روزه‌خواری در ملاءعام

سایت حقوقی
دیده بان هشتم : از آنجایی که حفظ حرمت ماه مبارک رمضان برای همه با اهمیت است.بر این اساس دستگاه‌قضایی برای احترام به نظر مردم برنامه‌ریزی‌هایی  را در راستای مبارزه با روزه‌خواران در دستور کار خود قرار داده است به طوری که در برخی استان‌های شعب ویژه رسیدگی به روزه‌خواری تشکیل شده است تا  با کمترین ناهنجاری اخلاقی مواجه باشیم.
  پرهیز از تظاهر به روزه خواری در اماکن عمومی
با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان و تکلیف بر روزه‌داری، رییس کل دادگستری گیلان از عموم مردم استان می‌خواهد تا حرمت ماه رمضان را رعایت کنند و از تظاهر به روزه خواری در انظار و اماكن عمومی پرهیز کنند. احمد سياوش پور دستگاه‌های ذیربط و ضابطان قضایی را موظف می‌کند تا بر اساس وظایف ذاتی و قانونی و با رعایت اخلاق اسلامی و ارشاد و تذكر لازم نسبت به هر نوع تخلفی در این زمینه اقدامات قانونی را انجام دهند اما در صورت لزوم مراتب را به شعب ویژه ای که به همین منظور در دادسراها و دادگاه های عمومی و انقلاب سطح استان تشکیل شده  است، گزارش کنند. وی در ادامه تاكيد می‌کند که همه مراكز اقامتی، خدماتی، پذیرایی و صنف اغذیه فروشان برای امكان فعالیت در ماه مبارک رمضان با نیروی انتظامی هماهنگی لازم را داشته باشند و ارایه خدمات را با حفظ شئون این ماه و پوشش كامل محل انجام دهند.
  تشکیل شعبه ويژه در دادگستری گیلان
 این در حالی است که معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان گيلان، بیان می‌کند: با هماهنگي دادستان استان يك شعبه ويژه براي برخورد با روزه‌خواري و متظاهران به روزه‌خواري و هنجارشكنان در اين ماه در دادگستري داير شده است.
سرهنگ محمدرضا جعفري خيرخواه درباره نحوه برخورد با روزه‌خواری توضیح می‌دهد: در ماه مبارك رمضان اول تذكر لساني و در صورت تكرار و اصرار جرم، برخورد قانوني با هنجارشكنان در دستور كار پليس قرار خواهد داشت.
معاون اجتماعي پليس گيلان در ادامه با اشاره به فعاليت واحدهاي صنفي در ماه رمضان، تصریح می‌کند: متصديان مراكز پذيرایي اعم از درون‌شهري و بين‌راهي كه قصد ارایه خدمات در طول روز را دارند باید مجوز لازم را از اداره نظارت بر اماكن عمومي اخذ کنند.
وي با تاكيد بر اينكه در ماه مبارك رمضان بيشتر به رستوران‌هاي خارج از شهر و مسافرخانه‌ها و مهانپذيرهايي كه داراي مسافر باشند مجوز فعاليت داده مي‌شود و پخت غذا نبايد در ديد عموم باشد، توضیح می‌دهد: اولويت اعطاء مجوز فعاليت در ماه رمضان با رستوران‌هايي است كه زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فعاليت كرده و مالكان رستوران‌ها نيز بايد با نصب اطلاعيه، اعلام کنند كه مجوز فعاليت فقط براي ارایه خدمات به گردشگران است.
  برخورد با جرایم مشهود
با توجه به گرم شدن هوا و استقبال مردم از حضور در سواحل به خصوص سواحل شمالی کشور در این میان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران نیز نسبت به هنجار‌شکنان اخلاقی در سواحل هشدار می‌دهد و در این زمینه می‌گوید: نیروی انتظامی مکلف است در جرایم  مشهود وفق مقررات اقدام کند.
حجت الاسلام و المسلمین اسدالله جعفری، با بیان اینکه با افرادی که در ماه مبارک رمضان تظاهر به روزه‌خواری کنند، برخورد قانونی خواهد می‌شود، بیان می‌کند: هیچ‌کس نمی‌تواند به بهانه بیماری یا مسافرت به روزه‌خواری مبادرت کند؛ چنانچه مشاهده شود طبق مقررات در شعب خاص رسیدگی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه  اماکن عمومی محل روزه‌خوازی نیست و افراد فقط مجاز هستند در حریم خصوصی خود اقدام به روزه‌خواری داشته باشند‌، توضیح می‌دهد: نیروی انتظامی می‌تواند طبق مقررات همه رستوران‌ها، هتل‌ها، تالارها و واحدهای سلف و عرضه مواد‌غذایی داخل شهرها و روستاها را کنترل کند و در صورت مشاهده تخلف ضمن مهر و موم واحدهای مذکور، متخلف را به دستگاه قضایی معرفی کند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران همچنین درباره  نحوه اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و دستورالعمل اجرایی آن، بیان می‌کند: این قانون و دستورالعمل مربوطه ابلاغ شد و با هماهنگی ستاد احیای امر به معروف و نیروی انتظامی، هسته‌های مردمی امر به معروف با نظارت و حمایت در چارچوب قانون تشکیل و فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و به کسانی که به آمران به معروف و ناهیان از منکر که وفق مقررات و با موازین شرعی و قانونی انجام وظیفه می‌کنند تعرض کند برخورد قانونی صورت می‌گیرد در همین زمینه شعب ویژه‌ای در همه دادسراها تشکیل شده است.
جعفری بیان می‌کند: نیروی انتظامی مکلف است در جرایم  مشهود وفق مقررات اقدام کند و هیچ تصمیم و مصوبه‌ای از هیچ مرجعی نمی‌تواند سلب کننده وظایف قانونی نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های متولی باشد.
وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: هنجار‌شکنی و اعمال رفتارهای خلاف اخلاق و شرع مقدس از هیچکس پذیرفته نیست.
 ضرورت حفظ حرمت ماه‌رمضان
 این در حالی است که رییس دادگستری شهرستان اهر نیز درباره برخورد با روزه‌خواران در ملاءعام هشدار می‌دهد و می‌گوید:  تمام دستگاه‌های نظامی و انتظامی در ماه مبارک رمضان با گشت‌زنی و آمادگی کامل آماده برخورد جدی با روزه‌خواران در ملاءعام هستند.  
 حجت الاسلام محمد علی نظری تاکید می‌کند: باید همه افراد جامعه سعی کنند حرمت این روزها را حفظ کنند و به عبادت و بندگی با خالق خود بپردازند و از روزه خواری در ملاءعام به شدت پرهیز داشته باشند.
 این در حالی است که وی می‌گوید: باید افراد روزه خوار در ملاءعام بدانند در صورت مشاهده هرگونه خطایی از سوی آن‌ها در شهرستان اهر، بعد از تشکیل پرونده در قالب جرم فعل حرام مجازات خواهند شد.
حجت الاسلام نظری همچنین بیان می‌کند: حفظ و حرمت این ماه با کمک مردم امکان پذیر است و این مردم هستند که هم سو با مسئولین ذیربط و نیروی انتظامی برای حفظ حرمت این ماه همکاری کنند.
منبع حمایت.
منتشر شده در سه شنبه, 18 خرداد 1395 09:31

 

 apple1  android1  tel11  insta1

00911556

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش