Friday, 19 April 2024-
Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1

دیده بان هشتم : یک وکیل پایه‎ یک دادگستری گفت: چنانچه عسر و حرج در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق کند و اگر اجبار شوهر ممکن نباشد، زن به اذن حاکم شرع، طلاق داده می‌شود.

 

طلاق


غلامحسن دیناروند درباره مصادیق عسر و حرج در قانون اظهار کرد: به استناد ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زن باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند.
وی افزود: عسر در لغت به معنای سختی و حرج به معنای مضیقه و فشار است. در توضیح عسر و حرج می‌توان گفت به معنای به وجود آمدن وضعیتی است که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه کند و تحمل آن مشکل باشد.
دیناروند بیان کرد: چنانچه عسر و حرج در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق کند و اگر اجبار شوهر ممکن نباشد، زن به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

ترک زندگی خانوادگی توسط زوج
این وکیل پایه‌یک دادگستری در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: در قانون برای عسر و حرج زن مصادیقی بیان شده که ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه از جمله آنهاست.

اعتیاد زوج
وی ادامه داد: اعتیاد مرد به یکی از انواع مواد مخدر یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد کند یا امتناع یا عدم امکان الزام شوهر به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده، از مواردی است که در قانون به عنوان مصداق عسر و حرج شناخته شده است.

محکومیت قطعی زوج به حبس و ابتلای به بیماری‌های صعب‎العلاج
دیناروند گفت: همچنین محکومیت قطعی زوج به حبس ۵ سال یا بیشتر و ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‎العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب‏العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل کند، از نظر قانونگذار ادامه زندگی را با مشقتی همراه می‎کند که باعث ایجاد امکان طلاق برای زن می‎شود.

ضرب و شتم یا هرگونه بدرفتاری مستمر زوج
این وکیل دادگستری پایه‌یک دادگستری بیان کرد: ضرب و شتم یا هرگونه بدرفتاری مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زن قابل تحمل نباشد، نیز به موجب قانون باعث عسر و حرج زوجه دانسته شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: موارد ذکرشده در این ماده، مانع از آن نیست که در سایر مواردی که عسر و حرج زن مشخص و ثابت شود، دادگاه حکم طلاق را صادر کند.
دیناروند اظهار کرد: ازدواج پیوند نیکی است که دین ما به آن سفارش کرده و از جمله وظایف مشترک زوجین، تحکیم مبانی خانوادگی است. اما گاهی شرایطی ایجاد می‌شود که آخرین راهکار به منظور پیشگیری از تبعات بعدی، طلاق و جدایی زوجین است.
این وکیل دادگستری پایه‌یک دادگستری درباره نحوه اثبات عسر و حرج خاطرنشان کرد: مرجع قضایی رسیدگی‌کننده با بررسی اسناد و مدارک ابرازی، اخذ اظهارات طرفین، شهادت شهود، تحقیق محلی، ارجاع امر به کارشناس و استعلام، به علم و یقین درباره تحقق یا عدم تحقق شرایطی که برای زن عسر و حرج ایجاد می‌کند، خواهد رسید.

حمایت

insta1بروزترین خبرهای حقوقی و قضایی کشور را در صفحه اینستاگرام ما دنبال فرمایید

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش