text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

اخبار مهم حقوقی قضائی کشور

دیده بان هشتم : لزوم قاطعیت دستگاه‌های اجرایی در برخورد با تصرف غیرمجاز اراضی

رییس ‎کل دادگستری استان کرمان بر لزوم قاطعیت دستگاه‌های اجرایی در برخورد با تصرف غیرمجاز اراضی و زمین‎ خواری تاکید کرد.

 

اخبار مهم حقوقی قضائی


یدالله موحد در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان بیان کرد: بر اساس قانون، باید هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مسئول در مبارزه با زمین‎ خواری و جلوگیری از تصرف غیرمجاز اراضی دولتی ایجاد شود تا نسبت به توقف و جمع‎آوری آثار تصرف، صدور رای کمیسیون‌های تخصصی، صدور مصوبات مورد نیاز از سوی شورای تامین و اجرای احکام قضایی با سرعت و قاطعیت اقدام کنند. وی تاکید کرد: دستگاه‌های خدمات‏رسان نیز باید بر اساس قوانین موجود از واگذاری انشعابات خدماتی از جمله آب، برق و گاز به مستحدثات غیرقانونی واقع در اراضی حاشیه‌ای و تصرفی خودداری کرده و در ادامه نیز نسبت به جمع ‎آوری انشعابات غیرمجاز اقدام کنند. موحد تصریح کرد: افراد سودجو برای کسب منفعت خود اقدام به فروش غیرقانونی اراضی حاشیه‌ای و اراضی دولتی می‌کنند و افرادی که توانمندی خرید زمین در محدوده شهری را ندارند، نسبت به خرید این اراضی اقدام می‌کنند و در ادامه با مسئولیت‌ها و تبعات ناشی از این اقدام روبه ‎رو می‌شوند و سرمایه اندک آنها نیز از بین می‌رود. از این رو دستگاه قضایی همواره این آمادگی دارد که با قاطعیت با این موارد برخورد کند.

رسیدگی ویژه به پرونده کلاهبرداری در قالب فروش خودرو در ساوجبلاغ
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوجبلاغ از رسیدگی ویژه قضایی به پرونده کلاهبرداری در قالب فروش خودرو در این شهرستان خبر داد. محمد امین عبدی گفت: در آبان سال گذشته، گزارشات و شکایت‌هایی مبنی بر ثبت ‎نام فروش خودرو با قیمت کارخانه توسط فردی به دادسرای ساوجبلاغ واصل شد که با توجه به اختلاف نرخ مصوب و قیمت بازار، احتمال کلاهبرداری تقویت شد و دادستانی به این موضوع ورود کرد. در بررسی‌ها مشخص شد متهم با انجام تبلیغات متقلبانه، اعتماد تعداد زیادی از شهروندان را جلب و مبالغ هنگفتی را از آنها دریافت کرده است. وی با بیان اینکه این پرونده دارای ۹۰۰ شاکی است، تصریح کرد: به‎منظور جلوگیری از تضییع حقوق مالباختگان، دستور رسیدگی ویژه و خارج از نوبت برای این پرونده صادر شده است. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوجبلاغ با بیان اینکه متهم اصلی این پرونده هم‎اکنون در بازداشت بوده و در راستای مواد ۱۰۷ و ۱۰۸ قانون آیین دادرسی کیفری، دستور شناسایی اموال وی صادر شده است، از احضار و تفهیم اتهام برای ۹۷ فرد دیگر که نقش واسطه داشتند، نیز خبر داد و عنوان کرد: حجم این پرونده با انجام تحقیقات تکمیلی اکنون به بیش از ۴۰ جلد رسیده است. وی با بیان اینکه به‎منظور ردیابی وجوه دریافتی از مردم، موضوع به هیات کارشناسی ارجاع شده و این هیات سه نفره در دادسرای ساوجبلاغ مستقر هستند، گفت: نظریه اولیه این هیات بیانگر انتقال وجوهی از حساب متهم اصلی پرونده به حساب دیگر افراد است که همه این اشخاص احضار و تفهیم اتهام شده‌اند؛ دفاعیات متهمان توسط هیات کارشناسی در حال ارزیابی است و پس از اتمام این بررسی‌ها، تصمیمات قانونی اخذ خواهد شد. 


ستگیری فرد مدعی نفوذ در دستگاه قضایی
رییس‎کل دادگستری استان گلستان از دستگیری فرد مدعی نفوذ در دستگاه قضایی خبر داد. هادی هاشمیان از دستگیری فرد مدعی نفوذ در دستگاه قضایی خبر داد و بیان کرد: فردی که ادعا می‌کرد بازرس قوه قضاییه در استان‌های نوار شمالی کشور است، شناسایی و دستگیر شد. وی خاطرنشان کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر اینکه فردی خود را بازرس قوه‎ قضاییه در استان‌های شمالی معرفی می‎کرد که در صدد سوء استفاده است، موضوع در دستور کار حفاظت و اطلاعات دادگستری گلستان قرار گرفت. وی ادامه داد: با تلاش و پیگیری شبانه ‎روزی کارکنان حفاظت و اطلاعات دادگستری استان گلستان، متهم شناسایی و دستگیر شد. این فرد با اعلام اینکه سمت ویژه‌ای در قوه قضاییه دارد، ادعا می‌کرد می‌تواند در پرونده‌ها اعمال نفوذ کند. هاشمیان به مراجعان دادگستری توصیه کرد پرونده‌های خود را از مسیر قانونی دنبال کنند و اگر با کسانی مواجه شدند که ادعای اعمال نفوذ در پرونده‌ها را دارند، فریب نخورند تا علاوه بر حفظ اموال خود، از دفاع قانونی در پرونده خود بازنمانند.

بازداشت یکی از اعضای شورای شهر فردیس
دادستان فردیس از بازداشت یکی از اعضای شورای شهر این شهرستان خبر داد. حسین ناصر خاکی از بازداشت یکی از اعضای شورای شهر فردیس خبر داد و اظهار کرد: یکی از اعضای فعلی شورای شهر فردیس به اتهام ارتشا، جهت انجام تحقیقات تکمیلی بازداشت شده است. وی بیان کرد: این متهم سومین عضو شورای فعلی شهر است که بازداشت شده است.

 

ورود دادستانی به موضوع بذر‌های آلوده در شهرستان بردسیر
دادستان بردسیر از ورود مدعی‎ العموم به موضوع توزیع بذر‌های آلوده در این شهرستان خبر داد. افشین صالحی ‎نژاد از ورود مدعی‎العموم به موضوع توزیع بذر‌های آلوده در شهرستان بردسیر خبر داد و گفت: عده‌ای از افراد سودجو با توزیع بذر‌های آلوده سیب ‎زمینی و پیاز در سطح شهرستان موجب وارد آمدن ضرر و زیان میلیاردی به کشاورزان و اراضی منطقه شده‎اند که موضوع به‎ صورت ویژه در دستور کار دادستانی قرار گرفته است. وی افزود: به منظور احقاق حقوق عامه و پیگیری قضایی موضوع آلودگی خاک، پرونده قضایی مرتبط تشکیل و اقدامات تحقیقی لازم انجام شده است و متهم اصلی این پرونده به عنوان عامل اولیه توزیع بذر‌های آلوده که در خارج از استان کرمان سکونت دارد، شناسایی شده است.
دلار در آستانه عقبگرد به کانال ۲۳ هزار تومانی
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی دیروز با ۱۵۰ تومان کاهش به ۲۴ هزار و ۵۹ تومان رسید و در آستانه ورود به کانال ۲۳ هزار تومانی قرار گرفت.
همچنین قیمت فروش یورو بدون تغییر قیمت به ۲۸ هزار و ۸۳۵ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۵۸۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۶۴ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۷۵۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۹۷۰ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۴۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۲۹۴ تومان اعلام شد.
قیمت دلار در بازار آزاد روز گذشته به 24 هزار و 300 تومان رسید. دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه شنبه هفته گذشته وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد. در ادامه رشد آرام قیمتی دلار ادامه یافت و به کانال ۲۵ هزار تومانی نیز وارد شد اما دوباره به قیمت ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.
در پی کاهش نرخ دلار، روز گذشته قیمت سکه نیز کاهش جزئی داشت. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با کاهش ۱۰ هزار تومانی به رقم ۱۰ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین دیروز نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۵۱۴ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز دیروز یک‌هزار و ۸۰۳ دلار و ۶۴ سنت قیمت خورد. قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.

 

بورس ۸۴۰۰ واحد رشد کرد
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با رشد ۸۴۲۰ واحدی، به یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۲۷۷ واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز ۲۷۴۱ واحد رشد کرد و به ۴۰۳ هزار و ۶۸ واحد رسید.
در بین همه نمادها، نماد نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۷۸۰ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۷۷۵ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با۷۷۵ واحد، معدنی و صنعتی چادوملو (کچاد) با ۶۵۴ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۶۱۳ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۵۱۵ واحد و سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۴۵۳ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل بانک پارسیان (وپارس) با ۳۳۷ واحد، آلومینیوم ایران (فایرا) با ۱۵۱ واحد، شرکت سرمایه گذاری استان گلستان (وسگلستا) با ۱۲۶ واحد، سایپا (خساپا) با ۹۶ واحد، شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان کرمان (وسکرمان) با ۹۵ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با ۹۵ واحد و پست بانک ایران (وپست) با ۷۱ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، دیروز نماد لیزینگ کارآفرین (ولکار)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری (ومدیر)، گروه دارویی برکت (برکت)، سایپا (خساپا)، صنعت غذایی کورش (غکورش) و فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.
گروه شیمیایی هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۶۲ میلیون و ۸۱۴ هزار برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۸۰۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

 

انتقاد صنایع لبنی از تاخیر در قیمت گذاری
انجمن لبنی در نامه ای به رئیس جمهور با انتقاد از تاخیر دولت در تعیین نرخ شیرخام و ۱۰ قلم محصول لبنی اعلام کرد: در صورت عدم توجه به این مساله بر اساس قانون تجارت با دامداران تعامل می کنیم. رضا باکری در نامه‌ای به رییس جمهور روحانی، معاون اول، وزرای صمت و جهاد و همچنین دبیر ستاد تنظیم بازار و رئیس سازمان حمایت ضمن انتقاد از تأخیر طولانی و بلاتوجیه آنها در تعیین قیمت شیرخام و ۱۰ قلم محصولات لبنی پر مصرف اعلام کرد: در صورت عدم توجه مسئولان به حل مشکل دامداران و صنایع لبنی، از این پس با استناد به قانون تجارت، بر اساس قیمت توافقی با دامداران به
قیمت گذاری محصولات لبنی تولیدی خود اقدام خواهند کرد. براساس این گزارش قیمت شیرخام بعد از حدود دو ماه تأخیر سرانجام ۱۸ تیرماه جاری در شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک تعیین و توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد. با این حال انجمن صنایع لبنی عنوان می‌کنند وقتی دولت به ما اجازه افزایش نمی‌دهد، عملاً کارخانجات نیز نمی‌توانند مبلغ ۶,۴۰۰ تومان را به دامداران پرداخت کنند.

 

افزایش مصرف برق
سخنگوی صنعت برق گفت: دوشنبه مصرف برق در بیشتر مناطق کشور افزایش یافته و به ۶۰۰ مگاوات بیشتر از سقف تعیین شده رسیده است. مصطفی رجبی مشهدی ملی افزود: در این خصوص از همه هموطنان درخواست داریم با کاهش مصرف خود در پایداری و جلوگیری از بروز خاموشی کمک کنند.
وی گفت: از روز دوشنبه شاهد کاهش محدودیت‌های صنایع فولاد و سیمان هستیم و از چهارشنبه نیز صنایع سیمان می‌توانند ۲۴ ساعته به تولید بپردازند و صنایع فولاد نیز با ۵۰ درصد دیماند مصرفی، فعالیت کنند. سخنگوی صنعت برق ادامه داد: از همه دستگاه‌های اداری در تمام کشور به ویژه در استان‌های تهران و البرز درخواست داریم که از خاموش بودن سیستم‌های سرمایشی و روشنایی اطمینان حاصل کنند.

 

فرصت حضور در مجامع برای سهام عدالتی ها
درحالی در فصل برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه شرکت های بورسی به سر می بریم که امکان حضور مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، در مجامع ۳۶ شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت فراهم شده است. مطابق با مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، تمامی مشمولان سهام عدالت در روش مستقیم از تمامی حقوق و مزایای سهامداری (شامل امکان حضور در مجمع، رأی دهی و ...) برخوردار شدند. بنابراین این افراد می‌توانند در مجامع عمومی ۳۶ شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت شخصاً حضور یافته و از طریق اعمال رأی خود در تصمیم گیری های این شرکت ها مشارکت کنند. به گفته محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران، شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت باید اطلاعات سهامداران عدالت به روش مستقیم و سایر سهامداران خود را از شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه دریافت کرده و در سامانه سهام خود جهت برگزاری مجامع عمومی اعمال کنند. بر اساس این گزارش، حدود ۱۹ میلیون از ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت در فرایند آزادسازی این سهام، روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده و به طور مستقیم سهام دار ۳۶ شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت شدند. بنابراین می توانند در مجامع عمومی عادی سالیانه شرکت های مذکور مشارکت کنند.

حمایت

insta1بروزترین خبرهای حقوقی و قضایی کشور را در صفحه اینستاگرام ما دنبال فرمایید.

منتشر شده در سه شنبه, 29 تیر 1400 11:38

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش