text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

اخبار مهم حقوقی و قضائی

دیده بان هشتم : اجرای طرح پایش بنگاه‌های تولیدی تعطیل قابل احیا در یزد

 

اخبار حقوقی قضائی کشورپ

 

رییس‎ کل دادگستری استان یزد از اجرای طرح پایش بنگاه‌های تولیدی و اقتصادیِ تعطیل قابل احیا و نیمه‎ تعطیل نیازمند حمایت حقوقی و قضایی با هدف رفع موانع تولید خبر داد.
غلامعلی دهشیری در نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان یزد یزد از اجرای طرح پایش بنگاه‌های تولیدی و اقتصادیِ تعطیل قابل احیا و نیمه‎ تعطیل نیازمند حمایت حقوقی و قضایی با هدف رفع موانع تولید خبر داد و بیان کرد: این طرح با سه هدف شناسایی واحد‌های تعطیل قابل احیا، شناسایی واحد‌های نیمه‎ فعال نیازمند پشتیبانی حقوقی و قضایی و شناسایی متخلفان و عاملان تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و صنعتی، پیگیری و دنبال می‌شود.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در روز کارگر و روز معلم در خصوص لزوم و ضرورت حمایت از تولید، پشتیبانی‌ها و مانع ‎زدایی‎ها، اظهار کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب بر صیانت از ارزش کار و تولید و به‎ ویژه مراقبت از هویت، اصالت و امنیت ملکی - کاربری واحد‌های تولیدی و کارآفرینی است که این امر باید مورد اهتمام همه مسئولان و تصمیم‎گیران قرار گیرد.
رییس ‎کل دادگستری استان یزد، قرار گرفتن این استان در صدر بهترین استان‌ها از حیث امنیت سرمایه‏ گذاری، به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دو سال متوالی را به واسطه وجود همدلی، هم‎افزایی و تعامل بین مدیران اجرایی، قضایی، امنیتی، نظامی و انتظامی دانست و گفت: باید این شرایط عالی را حفظ و برای ارتقای آن با هدف ایجاد اشتغال، رونق تولید، جهش اقتصاد و توسعه استان تلاش کرد.
وی تصیمات و مصوبات ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تصیماتی کاربردی، اثرگذار و لازم‎ الاتباع دانست و تأکید کرد: وقتی در یک شورای مهم و راهبردی متشکل از مقام‌های ارشد قضایی، اجرایی، نظارتی و اقتصادی، تصیمی گرفته شده و مساله‌ای مصوب می‌شود، به همه ابعاد آن توجه شده و به واسطه جایگاه قانونی ستاد، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لازم‎الاتباع است.

 

آزادسازی ۱۸۰ هزار متر مربع از اراضی زراعی در شهریار
دادستان عمومی و انقلاب شهریار از آزادسازی ۱۸۰ هزار مترمربع از اراضی در راستای اجرای تبصره 2 ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات خبر داد.
حمید عسگری‎ پور از آزادسازی ۱۸۰ هزار متر مربع از اراضی در راستای اجرای تبصره 2 ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات خبر داد و بیان کرد: در راستای حفظ و حراست از اراضی زراعی و باغ‏ها، ۱۵۵ مورد ساخت‎ و ساز غیرمجاز با صدور دستور قضایی تخریب و قلع ‎و ‎قمع شد.
وی خاطرنشان کرد: مساحت اراضی آزادسازی شده، حدود ۱۸۰ هزار متر مربع و شامل ۱۵۵ مورد دیوارکشی و تفکیک باغ، حدود ۳۰ فقره بنا به مساحت حدود 2 هزار و ۴۰۰ مترمربع، ۳۰ مورد استخر حدود هزار مترمربع و محوطه‎ سازی حدود 9 هزار مترمربع در روستای حصار ساتی و قشلاق و بکه بوده است.

 

63 بازدید سرزده در یک روز از واحدهای ثبتی
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور روز گذشته به صورت از پیش ‎اعلام‎ نشده در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان پردیس حضور یافت.
ذبیح الله خداییان که با دستور وی همه معاونان و مدیران ستادی و استانی به بازدید سرزده از واحد‌های ثبتی در روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه مکلف شده‌اند، روزِ گذشته، فعالیت خود را با سفر کاری به شرق تهران آغاز کرد و در اولین دقایق شروع به کار ادارات، به صورت ازپیش ‎اعلام ‎نشده در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان پردیس حضور یافت.
وی در ابتدا بازدیدی از «واحد بایگانی» داشت و پای درد دل یکی از مراجعه ‎کنندگان که از نبود اداره ثبت اسناد در شهرستان بومهن گلایه داشت، نشست و نسبت به این موضوع قول پیگیری داد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سپس در واحد «قانون هیات تعیین تکلیف» حضور یافت و تعداد پرونده‌ها را بررسی کرد.
وی همچنین علت عدم تعیین تکلیف برخی از پرونده‌ها را جویا شد و تاکید کرد که هیات‌ها باید با تشکیل به‎ موقع جلسات، سریعا نسبت به صدور رای اقدام کنند تا امور مراجعه‎ کنندگان تسهیل شود.
خداییان در عین حال گفت که باید ترتیبی اتخاذ شود تا زمان پاسخگویی به تقاضا‌ها به منظور اجرای بهتر طرح کاداستر کوتاه‌تر شود.
وی در ادامه مدت زمان صدور سند تک برگ و تعویض اسناد دفترچه‌ای را مورد ارزیابی قرار داد و وضع موجود را مطلوب دانست.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سپس از «دفتر املاک» بازدید کرد و وقتی با حجمی از پرونده‌های فیزیکی روی میز مسئول این واحد روبه‎رو شد، نسبت به اسکن نشدن پرونده‌ها انتقاد کرد.
در جریان این بازدید رییس اداره ثبت اسناد و املاک پردیس از اسکن حدود پنجاه درصدی پرونده‌ها خبر داد که با دستور دکتر خداییان مقرر شد با نظارت بر کار پیمانکار و افزایش نیروی انسانی، هرچه سریع‏تر اسکن پرونده‌ها به طور کامل و صد در صد انجام شود.
«واحد پست»، مقصد بعدی بازدید سرزده روز گذشته خداییان بود. وی در این واحد پس از اینکه مطلع شد ارائه خدمات پستی حدود سه روز طول می‌کشد، بر اصلاح فوری این رویه تاکید کرد و افزود: مطابق با قرارداد منعقده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اداره پست، باید نهایتا ظرف ۲۴ ساعت مرسولات پستی مربوط به امور مراجعان تحویل داده شود تا کار مردم با مشکل مواجه نشود.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به مشکل یکی از مراجعه‎ کنندگان در رابطه با صدور سند اراضی کشاورزی و نسق زراغی، راه‎حل بخشی از این مشکل را در گرو اصلاح آیین‎ نامه «قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی» دانست و تصریح کرد که تقاضای آن از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک به دولت ارائه شده است.
خداییان در عین حال به رییس اداره ثبت اسناد و املاک پردیس دستور داد تا نسبت به رسیدگی به این پرونده با توجه به راهکار‌های قانونی فورا اقدامات لازم را انجام دهد.
وی در مورد گلایه یکی دیگر از مراجعه‎ کنندگان نسبت به بلاتکلیفی پرونده‌اش، موضوع را از رییس اداره ثبت پردیس جویا شد که مشخص شد عدم پاسخگویی سازمان آب و وزارت نیرو به استعلامات مربوطه در زمینه تعیین حریم رودخانه، موجب طولانی شدن این پرونده شده است.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این زمینه دستور داد فورا گزارش موضوع به دفتر وی منعکس شود تا از طریق مکاتبه با وزارت نیرو این پرونده تعیین تکلیف شود.
«واحد اجرای مفاد اسناد رسمی اداره ثبت اسناد و املاک پردیس» آخرین مقصد بازدید سرزده روز گذشته خداییان بود که رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وضعیت پرونده‌های این واحد را ارزیابی کرد و تعدادی از پرونده‌های موجود را مورد بررسی قرار داد.
مسئول واحد اجرا از رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواست که در رابطه با تقاضاهای اجرای مهریه و امکان توقیف مسکن مهر در شهرستان پردیس، آنها را راهنمایی کند که خداییان در رابطه با این موضوع تاکید کرد که اگر ساختمان مسکونی مازاد بر مستثنیات دین باشد و مالکیت بدهکار پرونده اجرایی احراز شود، مانعی در توقیف ملک و مزایده آن وجود ندارد.
خداییان در پایان این بازدید با عرض خدا قوت به کارکنان اداره ثبت اسناد و املاک پردیس، خواستار تسریع در انجام امور مراجعه‎ کنندگان و رسیدگی فوری به پرونده‌های کاداستر و اجرا شد.
وی در ادامه در جلسه‌ای با رییس اداره ثبت اسناد و املاک پردیس شرکت کرد که در آن مقرر شد ظرف حداکثر سه روز مسایل و مشکلات شهرستان پردیس و بومهن اعم از اراضی موقوفه، منابع طبیعی، اراضی تحت تملک دستگاه‌های دولتی و مشکلات تعاونی‌های مسکن جمع‎ بندی و به ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منعکس شود تا با تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان معاونت املاک سازمان و اداره‎کل ثبت اسناد و املاک تهران، به صورت فوق‎العاده مسایل پیگیری و نسبت به رفع مشکلات اقدام شود.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سپس در جمع خبرنگاران، با اشاره به بازدید ۶۳ واحد ثبتی در سراسر کشور به طور همزمان، اظهار کرد: ترتیبی اتخاذ شد که به طور همزمان بنده، معاونان و مدیران ستادی و استانی از تعدادی از واحدهای ثبتی بازدید سرزده داشته باشیم و این روند ادامه دارد.
وی هدف از این بازدیدهای سرزده را بررسی کیفیت و مشاهده نحوه خدمات‎رسانی به مردم عنوان و بیان کرد: در بازدیدهای ازپیش اعلام ‎شده، شاید واقعیت‌ها به آن شکلی که هست، دیده نشود؛ ولی در بازدیدهای سرزده، پاسخگویی به مراجعان به خوبی در منظر و مرئی قرار می‌گیرد.
خداییان تاثیر این قبیل بازدیدهای سرزده را در پیشبرد امور، مورد توجه دانست و تصریح کرد: در این بازدید، برخی از مراجعه‎ کنندگان از دستگاه‌های اداری شهرستان پردیس گله‎ مند بودند و یکی از آنها از وزارت نیرو به دلیل اینکه پاسخ استعلام در مورد حریم رودخانه را هنوز ارائه نکرده است، انتقاد کرد که با توجه به بلاتکلیفی پرونده این فرد، دستور داده شد که موضوع فوق فورا پیگیری شود.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: به موجب قانون حدنگار وزارت نیرو مکلف شده است ظرف مدت دو سال یعنی تا پایان سال ۹۶، حریم و بستر رودخانه‌ها را مشخص کند و به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه دهد تا این سازمان با چنین مشکلاتی مواجه نشود اما تاکنون این تکلیف به طور کامل اجرا نشده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرستان پردیس، جدید و رو به گسترش است و بعضی دستگاه‌ها به‎موقع پاسخ استعلامات را نمی‌دهند، در آسیب‎ شناسی این سفر و جلسه با ادارات این شهرستان، موضوعات مرتبط با طرح کاداستر پیگیری می‌شود تا با هماهنگی دستگاه‌های اداری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، امسال شاهد اجرای کامل طرح حدنگار در این شهرستان باشیم.

 

صدور سند برای 4 هزار هکتار از اراضی ملی کرمانشاه در سال 1400
رییس ‎کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: مقرر است تا پایان سال 1400 بیش از 4 هزار هکتار سند اراضی ملی و در ماه آتی برای بیش از 787 هکتار از این اراضی سند صادر شود.
پرویز توسلی ‎زاده در نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان کرمانشاه، اظهار کرد: اولویت کار در سال جدید صدور اسناد است که با این شیوه از بسیاری از سوءاستفاده ها جلوگیری خواهد شد. بنابراین ادارات ذی‎ربط خصوصا ثبت اسناد باید این موضوع را در اولویت برنامه‎های خود قرار دهند. وی افزود: در این راستا مقرر است تا پایان سال 1400 بیش از 4 هزار هکتار سند اراضی ملی و در ماه آتی برای بیش از 787 هکتار از این اراضی سند صادر شود. رییس‎ کل دادگستری استان کرماننشاه تاکید کرد: نباید هیچ تغییر کاربری صورت گیرد که ناچار به تشکیل پرونده قضایی و به تبع آن تخریب شویم. بنابراین راه برون‎ رفت از بسیاری مشکلات در این زمینه، عدم صدور تغییر کاربری ‎هاست.

 

برخورد با افراد متخلف و سهل‎ انگار در وقوع حادثه معدن طزره
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان گفت: پرونده قضایی درخصوص حادثه معدن طزره دامغان تشکیل شده و پس از تکمیل تحقیقات، با افراد متخلف و سهل‎ انگار در وقوع این حادثه، برخورد قضایی می‌شود.
محمد شریف ابراهیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته به تمام معادن از طریق اداره‎ کل صمت اعلام شد تا اقدامات پیشگیرانه برای رفع خطر از کارگران انجام شود و اگر شرکت و معدنی، به توصیه و دستورات پیشگیرانه قضایی توجه نکرده باشد با جدیت و بدون اقماض برخورد قانونی لازم صورت می‎گیرد. وی ادامه داد: هیچ‎گونه سهل ‎انگاری از سوی ارگان‌های دولتی و معادن قابل اغماض نیست. به‌خصوص در مواردی که دستورات قضایی برای پیشگیری از چنین جرایمی صادر شده و موجب وقوع حادثه دل خراش شده باشد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان تصریح کرد: دادستان عمومی و انقلاب دامغان لحظه به لحظه گزارش وضعیت از حادثه معدن طزره دامغان را ارایه می‌کرد و در این زمینه پرونده قضایی تشکیل شده و برخورد قضایی لازم انجام می‌شود. وی یادآور شد: توجه جدی به نکات پیشگیرانه تنها مختص معادن نیست و به طور مثال اگر بارندگی در پیش باشد قبل از وقوع، دستورات پیشگیرانه صادر می‌شود و تمام دستگاه‎های مسئول مانند شهرداری، راه و ترابری و اداره‎کل صمت باید به وظایف خود آگاه باشند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

حمایت

insta1بروزترین خبرهای حقوقی و قضایی کشور را در صفحه اینستاگرام ما دنبال فرمایید.

 

منتشر شده در چهارشنبه, 22 ارديبهشت 1400 13:36

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش