text1

پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403-

بازخوانی مفهوم ابلاغ در آیین نامه اخیر قوه قضائیه

دیده بان هشتم : آیین نامه مورد بحث در تاریخ 28مرداد95 در روزنامه رسمی منتشر شده است که بعد از گذشتن مدت مقرر قانونی لازم الاجرا شده و دارای مقررات جالبی است.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ؛ یک نمونه از این مقررات فصل چهارم آن می باشد که در مورد ابلاغ اوراق قضایی بصورت الکترونیکی است. در واقع این قانون پس از اینکه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه را موظف به ایجاد حساب کاربری برای کلیه اصحاب دعوا، وکلا، نمایندگان قانونی، کارشناسان و دیگر اشخاص مرتبط با پرونده قضایی کرده(ماده9) ، مقرر کرده است که پس از دریافت حساب کاربری از طریق سامانه ثنا، در تمام مواردی که نیاز به ابلاغ باشد از این نشانی استفاده می‌شود (تبصره ماده 9). همچنین اشخاص حقوقی نیز می توانند پس از درخواست بالاترین مقام اجرایی یا نماینده قانونی این حساب را داشته باشند.
با هدف اجرای سریع آیین نامه،مقرر شده که « اشخاص ذی سمت یا مرتبط از قبیل متهم، خوانده، وثیقه گذار، کفیل، شاهد و داور موظف اند نسبت به ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت حساب کاربری اقدام کنند. واحدهای قضایی قبل از هرگونه اقدام قضایی، باید ایشان را برای ثبت‌نام به دفاتر خدمات قضایی دلالت کنند و در صورت فوریت راساً نسبت به ثبت نام آنان اقدام نمایند» (ماده 11). و اگر دفاتر خدمات قضایی در آن حوزه هنوز تاسیس نشده بود، واحد قضایی مربوط نسبت به ایجاد حساب کاربری اقدام می کند.
اگر اکنون تغییر آدرس اقامتگا یا محل تعیین شده برای ابلاغ اوراق قضایی باعث عمال مقررات ماده 79 قانون آیین دادرسی مدنی(مصوب-1379) می شود، بعد از لازم الاجرا شدن این آیین نامه «...تغییر نام و تلفن همراه و موارد...» نیز باید به قلمرو شمول ماده 79 قانون مزبور افزوده شود.(ظاهرا منظور از «موارد آن» هر آنچه که در ابلاغ الکترونیکی اوراق تاثیر دارد، می باشد. از قبیل ایمیل).
بعد از اینکه حساب کاربری برای افراد درگیر در پرونده ایجاد شد، وصول الکترونیکی اوراق قضایی به‌حساب کاربری مخاطب در سامانه ابلاغ، ابلاغ محسوب می‌شود.
بعد از وصول الکترونیکی اوراق قضایی دو حال بوجود می آید، یا این اوراق توسط گیرنده رویت می شوند یا نه.
حالت اول- رویت اوراق قضایی:
رویت اوراق قضایی در سامانه ابلاغ، با ثبت زمان و سایر جزییات، ذخیره می‌شود و کلیه آثار ابلاغ واقعی بر آن مترتب می‌گردد. ورود به سامانه ابلاغ از طریق حساب کاربری و رویت اوراق از این طریق به‌منزله رسید است(ماده 13). البته مخاطب در صورت اظهار بی اطلاعی، باید ثابت نماید بلحاظ عدم دسترسی یا نقص در سامانه رایانه ای و سامانه مخابراتی از مفاد ابلاغ مطلع نشده است(تبصره 1ماده13).
حالت دوم_ عدم رویت اوراق قضایی:
در این حالت اگر اوراق ارسال شده باشد و مخاطب اوراق، وارد سامانه نشده باشد بر اساس تبصره 2 ماده 13 این آیین نامه، ابلاغ مشمول ماده 79 قانون آیین دادرسی قرار می گیرد.
منتشر شده در سه شنبه, 09 شهریور 1395 11:08
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش